Aandeelhouders akkoord

Lufthansa kan negen miljard aan noodsteun bijschrijven op zijn rekening

Door Joep Westerveld··Aangepast:
© ANPLufthansa kan negen miljard aan noodsteun bijschrijven op zijn rekening
RTL

Lufthansa krijgt definitief negen miljard aan steun van de Duitse overheid. Donderdagavond gingen de aandeelhouders van de luchtvaartmaatschappij akkoord met dat het reddingsplan.

De afgelopen weken werd met spanning uitgekeken naar de stemming. Een van de rijkste mensen van Duitsland, Heinz Hermann Thiele, dreigde het reddingsplan te torpederen omdat hij geen voorstander is van overheidsinmenging. Hij heeft een belang van ruim 15 procent in Lufthansa.

Dat belang is op het eerste gezicht niet groot genoeg om het plan tegen te houden, maar in de regel komen lang niet alle aandeelhouders opdagen bij een vergadering. Dus met een aantal medestanders had Thiele het best spannend kunnen maken.

Dat is niet gebeurd. Thiele staakte op het laatste moment zijn verzet, waardoor meer dan de benodigde twee derde van de aandeelhouders voor het plan stemde.

Deze Duitse miljardair dreigt staatssteun Lufthansa te blokkeren
Lees ook

Deze Duitse miljardair dreigt staatssteun Lufthansa te blokkeren

Staatsbelang van 20 procent

Daarmee is het voortbestaan voorlopig veiliggesteld van van Lufthansa en kunnen ook dochterondernemingen opgelucht ademhalen, zoals Brussels Airlines, Austrian Airlines en Swiss International Air Lines.

Een minpunt voor de zittende aandeelhouders is dat hun belang flink verwatert. De Duitse staat krijgt namelijk 20 procent van de aandelen in handen. In ruil daarvoor krijgt de maatschappij een kapitaalinjectie van 6 miljard euro. De overige 3 miljard euro is een lening.

Voorwaarden

Aan de steun zitten ook een aantal voorwaarden vast. Zo mag Lufthansa voorlopig geen dividend uitkeren en geen eigen aandelen inkopen, totdat de overheidssteun is terugbetaald.

Ook moet Lufthansa felbegeerde start- en landingsrechten opgeven op de luchthavens van Frankfurt en München. Die voorwaarde stelde de Europese Commissie in ruil voor het goedkeuren van de staatssteun.

22.000 banen op de tocht

Lufthansa is, net als veel concurrenten, hard geraakt door de coronacrisis. In de eerste drie maanden van het jaar leed het bedrijf een verlies van 2,1 miljard euro.

Toch zullen weinig werknemers van Lufthansa hardop juichen, nu de steun een feit is. Achter de schermen is het bestuur namelijk bezig met een reorganisatieplan waarbij tot 22.000 van de 138.000 banen op het spel zouden staan, grofweg een zesde van alle banen.

Ceo Carsten Spohr nuanceerde dat cijfer in een gesprek met de Duitse krant Bild. Volgens hem kan de maatschappij massaontslagen voorkomen als het personeel bereid is een zesde van zijn salaris in te leveren, of een zesde minder uren te gaan werken.

Lees meer over
LufthansaLuchtvaartOverheidssteunOntslagDuitsland