Zorgen bij personeel

Jacht op nieuw personeel voor Schiphol verloopt nog moeizaam

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Kappers MediaJacht op nieuw personeel voor Schiphol verloopt nog moeizaam
RTL

Om de vertragingen Schiphol te lijf te gaan, zijn er op de luchthaven honderden nieuwe medewerkers aangenomen. Maar nog altijd kampt de luchthaven met een flink personeelstekort. Er zijn nog enkele duizenden vacatures. Het huidige personeel is erg bezorgd over de zomervakantie.

Een paar uur in de rij voor de beveiliging, lang wachten op je koffer. Je vakantie begint en eindigt niet altijd even gezellig. Schiphol en de bedrijven die daar werken zijn daarom hard op zoek naar nieuwe medewerkers en begin juni hielden ze zelfs een banenmarkt.

Banenmarkt Schiphol: 'Kan iedereen die hier is zo plaatsen'
Lees ook

Banenmarkt Schiphol: 'Kan iedereen die hier is zo plaatsen'

Ondanks de krappe arbeidsmarkt heeft dat toch al het een en ander opgeleverd, vertelt woordvoerder Jeanette Hamster van Schiphol.

Opbrengst banenmarkt: 200 mensen aangenomen

Zo zijn er van de ongeveer 900 belangstellenden die op de banenmarkt waren, al zo'n 200 aangenomen voor een baan als schoonmaker, grondstewardess, beveiliger, bagageafhandelaar of winkelbediende.

Daarbij proberen bedrijven ook via andere wegen nieuw personeel aan te trekken. Zo zijn er per saldo al 200 beveiligers in dienst gekomen (deels dus via de banenmarkt) bij de vijf bedrijven die op Schiphol de beveiliging doen. Sommige moeten nog hun opleiding afmaken, maar op 1 augustus zijn ze allemaal aan het werk, verwacht de luchthaven. 

Focus op beveiliging en bagageafhandeling

Er zijn op veel terreinen personeelstekorten, maar beveiligers en bagageafhandelaars zijn extra belangrijk. Als er daar een tekort is, dan kan dat tot een sneeuwbaleffect leiden, aldus woordvoerder Hamster.

Als passagiers hun vlucht missen door de rijen voor de beveiliging, dan moeten vanwege de veiligheid hun koffers uit het vliegtuig worden gehaald. Dat zorgt dan weer voor extra druk bij de bagageafhandelaars en voor extra vertraging van vluchten.

Nog heel veel meer vacatures

De 200 nieuwe beveiligers zijn een mooi aantal, maar in het voorjaar waren er nog ruim 500 vacatures, dus de zoektocht gaat nog verder. En dat geldt ook voor andere functies.

Hoeveel vacatures er in totaal nog openstaan kon Hamster niet zeggen, omdat de vacatures verspreid zijn over het tiental bedrijven dat op de luchthaven werkt. "Als je kijkt naar het totaal aantal werknemers op Schiphol vóór corona en nu, dan heb je het nog steeds over een verschil van enkele duizenden", zegt Hamster. "Per beroepsgroep honderd hier, honderd daar."

FNV: Grote zorgen onder personeel

Het huidige personeel van de luchthaven heeft er - ondanks de loonsverhoging en extra maatregelen - weinig vertrouwen in. Een overgrote meerderheid van 85 procent van de medewerkers verwacht dat het deze zomervakantie niet mogelijk is om veilig en verantwoord te werken. Dat blijkt uit een peiling van vakbond FNV onder 664 werknemers waar vooral grondpersoneel en beveiligers aan mee hebben gedaan.

De werkdruk zien zij als grootste knelpunt, gevolgd door het hoge ziekteverzuim, vertraagde vluchten en lange wachtrijen van passagiers. Andere knelpunten zijn onvoldoende opgeleid personeel en verkeerd afgehandelde bagage.

Vooral werknemers die contact hebben met passagiers zijn bezorgd. "Ze werken in een ongekend stressvolle en vaak niet veilige, agressieve, onwerkbare situatie als frontline staff", omschrijft een KLM-medewerker tegen de vakbond. "Wij moeten alles oplossen en krijgen dit dus dagelijks op ons dak."

Ook Aviapartner blijft ondanks de banenmarkt op zoek naar personeel. "We hebben 20 mensen in dienst genomen, in verschillende functies, zoals grondstewardess, bagageafhandelaar en platformmedewerker", aldus De Potter, HR-directeur bij het bedrijf dat onder meer bagageafhandeling en schoonmaak van vliegtuigen voor luchtvaartmaatschappijen doet. "We zijn er nog lang niet."

Ergens anders meer verdienen

Aviapartner heeft nu het meeste behoefte aan platform- en bagegemedewerkers. Het gaat om tientallen mensen, zegt hij. Het exacte aantal is volgens hem lastig te noemen. "Omdat als er morgen tien studenten met vakantie gaan, of ze ergens anders vijf euro meer kunnen verdienen, ze daar naartoe gaan, zodat je weer extra medewerkers nodig hebt."

Ook Marco de Jong blijft op zoek. Hij is mede-eigenaar van WerkCentrale Nederland (WCN), een bedrijf op het gebied van werving en selectie en uitzenden. De banenmarkt leverde wel een succesje op.

Hij nodigde zo'n 50 mensen uit voor een nader gesprek. Daarvan kwamen er 25 daadwerkelijk langs en zo'n tien van hen hebben via ons een baan gevonden, aldus De Jong.

Het gaat om bagage-, loods- en magazijnmedewerkers, maar ook om iemand voor de administratie en een douanemedewerker.

Kiezen uit meerdere banen

Maar De Jong stipt wel meteen een probleem aan: veel geïnteresseerden kunnen kiezen uit verschillende banen, zodat ze niet altijd komen opdagen voor een gesprek. "Slechts een derde", beaamt De Potter. "Sommige hebben vijf gesprekken, ze kijken waar ze het eerst kunnen beginnen."

Een nadeel voor Schiphol is ook dat iedereen die achter de douane werkt een Verklaring van Geen Bezwaar (VGB) nodig heeft, ook als je bijvoorbeeld vliegtuigen schoonmaakt.

Het onderzoek dat de AIVD daarvoor doet kan een paar weken duren, afhankelijk van je situatie. Maar die tijd krijg je niet betaald. "Als mensen sneller ergens anders kunnen beginnen, dan leg je het af, tenzij mensen echt voor Schiphol kiezen", zegt De Jong.

Lees meer over
SchipholAir France KLMArbeidsmarktPersoneelstekortSchiphol