Personeelstekort

Schiphol grijpt in augustus minder drastisch in en verlaagt aantal passagiers met 1000 per dag

Door RTL Nieuws / ANP··Aangepast:
© ANP / Robin UtrechtSchiphol grijpt in augustus minder drastisch in en verlaagt aantal passagiers met 1000 per dag
RTL

Schiphol hoeft in augustus veel minder drastisch in te grijpen om de zomerdrukte het hoofd te kunnen bieden. De luchthaven laat weten dat in de eerste week van augustus dagelijks zo'n 1000 reizigers minder kunnen vertrekken dan nu gepland.

De rest van de maand hoeft de capaciteit niet omlaag. Schiphol kan in augustus maximaal 73.000 passagiers per dag aan, zo laat de luchthaven weten in een verklaring.

Vluchten geschrapt

De ingrepen in augustus zijn daarmee veel minder dan in juli. Tussen 7 juli en het eind van die maand kan de luchthaven dagelijks 13.500 reizigers minder laten vertrekken dan gepland. Daarvoor worden meerdere vluchten per dag geschrapt. 

De ingrijpende maatregelen worden genomen om nieuwe chaos op de luchthaven te voorkomen. De afgelopen maanden stonden er regelmatig lange wachtrijen, tot ver buiten de deuren. Het begon op 23 april, vanwege de staking van grondmedewerkers. In onderstaande video is te zien dat het tot enorme drukte leidde:

Lange rijen en chaos op Schiphol.

Schiphol heeft op verzoek van de maatschappijen de vermindering van het aantal passagiers zo snel als mogelijk bekendgemaakt, zodat reisorganisaties ook op tijd kunnen plannen en passagiers kunnen informeren. Schiphol benadrukt dat het reisorganisaties in juli aardig is gelukt om zoveel mogelijk reizigers alsnog op vakantie te laten gaan. "Dat geeft vertrouwen voor de maand augustus", schrijft Schiphol in de verklaring.

Schade loopt in de miljoenen

Het terugbrengen van het aantal reizigers heeft kwaad bloed gezet bij reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen die al aangaven de schade op Schiphol te zullen verhalen. Het schadebedrag zou volgens een grove schatting honderden miljoenen euro's bedragen.

Balen van geannuleerde Transaviavlucht: 'We kijken er al het hele jaar naar uit'
Lees ook

Balen van geannuleerde Transaviavlucht: 'We kijken er al het hele jaar naar uit'

Schiphol kampt al maanden met een groot personeelstekort, met name in de beveiliging. In en rond de meivakantie stonden reizigers urenlang in rijen voor de securitycheck. Daarbij kwam het enkele keren tot opstootjes.

In augustus meer passagiers

Volgens Schiphol had het rekening gehouden met een sterke toename van het aantal reizigers na de coronapandemie, maar gaan de huidige aantallen de verwachtingen te boven. De luchthaven zegt druk doende te zijn extra veiligheidspersoneel in te huren.

Lees meer over
SchipholLuchtvaartVliegtuigVliegveldReizenAmsterdam