Nieuws

Hoe pepermuntmerk King het al bijna 100 jaar volhoudt in Nederland

Door RTL Z / Maarten Veeger··Aangepast:
© RTL ZHoe pepermuntmerk King het al bijna 100 jaar volhoudt in Nederland
RTL

Iedereen kent ze. Hollandse merken als King, De Ruyter, Droste, Center Parcs en Venco. RTL Z gaat de komende tijd op zoek naar dit soort Hollandse iconen, en speurt naar het geheim van het blijvende succes. Deze keer KING.

In de jaren tachtig van de vorige eeuw zag je nog wel eens een reclame voor King op de televisie. De rolletjes die lieve echtgenotes meegaven voor tijdens de nachtdienst bijvoorbeeld.

Reclame niet meer nodig

Maar tegenwoordig is reclame helemaal niet meer nodig voor King. Heel Nederland kent het merk. "Wij hebben een naamsbekendheid van 99 procent en liggen in vrijwel iedere supermarkt, benzinestation, snoep- en tabakswinkel", zegt marketingmanager Maaike Maagdenberg.  

King is eigenlijk een afkorting. Het staat al 95 jaar voor 'Kwaliteit In Niets Geëvenaard'. De fabriek staat sinds 1922 in Sneek. Eerst in het centrum waar de lokale bakker met de snoepjes begon. Tegenwoordig aan de rand van stad in een complex waar ook ander snoep wordt gemaakt.

Tekst gaat verder onder de video.

Heimwee

Het merk is inmiddels in handen van het Zweedse bedrijf Cloetta. De strategie van dat bedrijf is in alle landen waar ze actief zijn lokale merken sterk te houden. King is en blijft daarom een snoepje dat vooral in Nederland verkrijgbaar is. "Maar we zijn ook verkrijgbaar in heimweemarkten. Zoals Suriname en Canada waar veel Nederlanders naartoe zijn geëmigreerd."

Innovatie

Het pepermuntje wordt gemaakt zoals het vroeger werd gemaakt. Alleen is het proces nu grotendeels geautomatiseerd. De innovatie zit dus niet in het product. "Wel willen we het zo aanbieden dat het op meerdere momenten geschikt is om te eten", zegt Maagdenberg. Denk aan een miniverpakking voor als snoepje na het eten.’ 

Er wordt nog op een moment in het jaar geadverteerd. Promotie van het merk vindt vooral plaatst rondom Koningsdag. "Dan proberen we ieder jaar weer iets met iets anders verrassends te komen."

Dit jaar was dat een Abraham rol vanwege de vijftigste verjaardag van Willem Alexander. En er was een King-verrekijker voor mensen langs de route op Koningsdag in Tilburg waar de Koninklijke familie op bezoek was. In 2016 was er King schoolkrijt om je plekje op de vrijmarkt veilig te stellen. Eerder was er een ‘Kingsize’-rol  bij de troonopvolging en oranje pepermunt.