Gedragsverandering stimuleren

Amsterdam, Haarlem, Zwolle: steeds meer gemeentes willen verbod vlees- en vliegreclames

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPAmsterdam, Haarlem, Zwolle: steeds meer gemeentes willen verbod vlees- en vliegreclames
RTL

Tabak- en alcoholreclames waren al verboden, maar nu zijn in steeds meer gemeentes de ogen gericht op vlees-, vlieg- en zuivelreclames. De Bond van Adverteerders is tegen het verbod. Zij pleiten voor zelfregulering.

Steeds meer gemeentes verbieden ze, schrijft de NOS vandaag. Het gaat dan niet om een totaalverbod, maar om een verbod op reclameplekken die eigendom zijn van gemeentes, zoals bushokjes en reclamemasten.

Verbod vanuit klimaatoogpunt

Begin deze maand stemde de Utrechtse gemeenteraad voor een verbod op vleesreclames, na eerder al advertenties voor de fossiele industrie in de ban te hebben gedaan, zoals bijvoorbeeld reclames voor brandstoffen, auto's en vliegreizen.

De gemeente Bloemendaal kondigde eind oktober aan om geen reclames meer te plaatsen voor vlees, zuivelreclames en producten met fossiele brandstoffen als energiebron. Ook gemeentes als Zwolle, Haarlem, Amsterdam en de provincie Noord-Holland zijn bezig met het verbieden van dit soort advertenties vanuit klimaatoogpunt.

Verbod vleesreclame 'gaat niet voor minder consumptie zorgen'
Lees ook

Verbod vleesreclame 'gaat niet voor minder consumptie zorgen'

De directeur van de Bond van Adverteerders, Henriette van Swinderen, denkt dat een dergelijk verbod niet veel impact zal hebben. "Je introduceert hiermee weer extra regelgeving, terwijl we daar al veel van hebben. We willen eerder naar andere manieren kijken over wat we als industrie kunnen doen om een rol te spelen in gedragsverandering."

Bewustwording

Of een verbod ervoor gaat zorgen dat mensen minder vlees gaan eten, moet nog blijken. Toch zien voorstanders van het verbod dat het ook om bewustwording gaat. "Dit is wel een manier om een boodschap uit te dragen. Je geeft als gemeente hiermee een statement af", zegt Sjoukje Goldman, onderzoeker duurzame marketing aan de Hogeschool van Amsterdam.

Dat vindt ook Thijs Bouman, docent Gedrags- en Maatschappijwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij stelt dat reclames mensen kunnen verleiden tot bepaalde keuzes die ze normaal misschien niet zouden maken. "Niet duurzaam gedrag wordt genormaliseerd met vleesreclames."

Zou het plaatsen van een disclaimer zoals de adverteerdersbranche wil dan misschien nog een optie kunnen zijn? "Nee, een disclaimer is vaak verstopt en juist het grote dat gepresenteerd wordt, blijft hangen bij de consument."

Bouman denkt dat een verbod op vleesreclames al de eerste stap kan zijn, maar het is niet voldoende. "Er is een grootschaliger aanpak nodig. Duurzame alternatieven zijn haalbaar en als daar juist de aandacht op komt, dan weten mensen ook wat die alternatieven zijn."

Lees meer over
KlimaatveranderingVlees