Tientallen gewonden

Dode op turbulentievlucht was 73-jarige Brit: 'Gebeurt bijna nooit'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
RTL

De man die vandaag overleed tijdens de vlucht van Singapore Airlines van Londen naar Singapore is een 73-jarige Brit. Mogelijk overleed hij door een hartstilstand. Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert gebeurt het bijna nooit dat iemand tijdens turbulentie overlijdt, maar staat het gebied waarin het incident zich voordeed wel bekend als 'zeer onstuimig'.

Het toestel vloog over de Indische Oceaan toen het daar te maken kreeg met ernstige turbulentie. Binnen enkele minuten tijd verloor het vliegtuig bijna 2 kilometer hoogte. Bekijk hier de beelden:

"Het toestel ging eerst nog omhoog en begon toen flink op en neer te gaan", zegt een passagier tegen persbureau Reuters. "Ik bereidde me voor op wat zou komen en niet veel later was voelbaar dat we ineens een gigantische val naar beneden maakten. Iedereen die op dat moment geen gordel droeg, vloog tegen het plafond aan."

Dertig mensen raakten gewond, twaalf daarvan zijn opgenomen in het ziekenhuis. "Dat er gewonden vallen door turbulentie, gebeurt af en toe", weet luchtvaartexpert Joris Melkert. "Een dode is in de recente geschiedenis van de passagiersluchtvaart voor zover ik me kan herinneren niet voorgekomen." Wel overleed vorig jaar iemand door turbulentie tijdens een vlucht in een privéjet boven de VS.

Dode en tientallen gewonden door turbulentie tijdens vlucht van Londen naar Singapore
Lees ook

Dode en tientallen gewonden door turbulentie tijdens vlucht van Londen naar Singapore

Volgens Melkert staat het gebied waar het vliegtuig vloog bekend als zeer onstuimig. "Maar of die bijna 2 kilometer die ze zijn gedaald ook puur door turbulentie kwam, is nog even afwachten. Misschien hebben de piloten ook iets gedaan dat hieraan bijdroeg. Als piloot ga je tijdens turbulentie op zoek naar een andere hoogte, namelijk waar het beter vliegen is. Dat zou eraan bij hebben kunnen gedragen."

Langzamer vliegen

Ook ging het vliegtuig in korte tijd aanzienlijk langzamer vliegen. "Op de beschikbare data is te zien dat het gaat om een verschil van 40 kilometer per uur. Maar ook daarbij is de vraag: komt dat door de turbulentie of hebben de piloten daar ook iets mee te maken? Duidelijk is in ieder geval dat het vliegtuig vrij abrupt een heel stuk lager en langzamer is gaan vliegen. Er lijkt wel sprake te zijn geweest van vrij uitzonderlijke turbulentie."

Hoe turbulentie precies werkt, leggen we je uit in deze video:

Volgens Melkert kun je turbulentie vaak zien aankomen, maar kan het ook heftiger uitpakken dan het vooraf lijkt. "Iedereen kent wel de piepjes die in het vliegtuig te horen zijn en het signaal dat je je gordel om moet doen. Soms valt het dan mee, maar soms is het ook een stuk heftiger dan van tevoren gedacht. Dit laatste zou ook hier het geval kunnen zijn geweest."

Dat het toestel een Boeing was, heeft volgens Melkert geen rol gespeeld. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant is de laatste tijd geregeld in het nieuws doordat toestellen defecten vertonen. "Er zijn wat radarbeelden van het gebied en het lijkt er echt op dat ze gewoon enorm slecht weer binnen zijn gevlogen." 

Lees meer over
TurbulentieVliegtuigThailandSingaporeGroot-Brittannië