Gebruik je Updates in WhatsApp? Dan krijg je vanaf nu advertenties te zien

WhatsApp gaat advertenties laten zien aan zijn gebruikers. Dat is iets wat jarenlang taboe was in de app. Wel heeft het bedrijf laten weten dat die advertenties niet zullen opduiken tussen het gewone berichtenverkeer, maar alleen te zien zullen zijn in de Updates-hoek.
WhatsApp-Updates zijn te vergelijken met de zogenoemde 'story's' (verhalen) van het socialemediaplatform Instagram. Dagelijks gebruiken zo'n 1,5 miljard mensen de updates van WhatsApp, aldus Meta, het bedrijf achter de dienst.
Na het zien van meerdere updates zullen gebruikers nu een advertentie te zien krijgen.
Gegevens
Daarvoor verzamelt WhatsApp wel gegevens van gebruikers van de app om de advertenties op maat te maken, zoals locatie en de taal van het toestel waarop de app is geïnstalleerd.
Steeds meer mensen stappen over naar andere chatdiensten, zoals Signal. Waarom ze dat doen, zie je in deze video:
Er zouden geen advertenties in chatgesprekken worden getoond en er zou niet worden gekeken naar persoonsgegevens, zoals telefoonnummers, berichten en groepen waaraan app-gebruikers deelnemen.
Bedrijven
Ook gaat Meta vanaf nu bedrijven en organisaties de mogelijkheid geven om hun bedrijven extra te promoten. Bovendien zouden 'exclusieve updates' binnenkort mogelijk worden.