NO ADS test

De NS wil het online formulier waarmee reizigers een schadevergoeding kunnen aanvragen voor de spoorstakingen nog voor het weekend weer toegankelijk maken. Afgelopen vrijdag werd het formulier offline gehaald omdat er veel aanvragen door bots werden ingediend.
Reizigers die tijdens stakingen kosten moeten maken voor andere manieren van vervoer, bijvoorbeeld voor een bus of de eigen auto, kunnen normaal gesproken via het online formulier een claim indienen. Zij komen dan in aanmerking voor een schadevergoeding van 25 euro.
Nog niets betaald
Rond de stakingen van vorige week dinsdag en vrijdag werden er tienduizenden claims ingediend, waarop de NS de toegang blokkeerde. "We krijgen heel veel aanvragen en hebben het sterke vermoeden dat ook bots aan het werk zijn die veel aanvragen tegelijk doen", zei een woordvoerder vrijdag.
Vandaag laat een woordvoerder desgevraagd weten dat het formulier eind deze week weer online moet komen. Hij benadrukt dat 'er nog geen schadevergoedingen zijn uitgekeerd'.
Of er sprake is van onterechte aanvragen, zegt hij niet te kunnen beoordelen. "Wie een claim indient, moet daarbij informatie aanleveren. We gaan alle aanvragen beoordelen, en als er reden toe is, zullen we reizigers om extra informatie vragen."
Op de site zegt het spoorbedrijf dat nog tot drie maanden na de reisdatum een claim is in te dienen en bedankt het iedereen voor het geduld en begrip.
Waarom het NS-personeel staakt, leggen we uit in deze video: