Wel betalen, geen file

Planbureaus: 'Spitsheffing mogelijk oplossing tegen files'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPPlanbureaus: 'Spitsheffing mogelijk oplossing tegen files'
RTL

Het invoeren van een spitsheffing kan de oplossing zijn tegen drukte in de spits en dus tegen files. Dat stellen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Volgens de planbureaus zal de mobiliteit in de komende jaren toenemen door bevolkingsgroei en economische groei. In een rapport laten ze de mogelijke effecten van maatregelen op de mobiliteit in Nederland zien zodat beleidsmakers en politieke partijen gefundeerde keuzes kunnen maken. 

Een spitsheffing zou bijvoorbeeld beter werken dan een een kilometerheffing, schrijven de planbureaus in het rapport. "Beprijzing kan een efficiëntere manier zijn om schaarse capaciteit te verdelen dan wachttijd (in de file staan)." 

Schone lucht, minder vluchten en knallende kijkcijfers: ook dit is de coronacrisis
Lees ook

Schone lucht, minder vluchten en knallende kijkcijfers: ook dit is de coronacrisis

Kilometerheffing

Zo'n heffing is wel nadelig voor forenzen en werkgevers omdat de reiskosten erdoor toenemen, maar een kilometerheffing zou nog nadeliger zijn.

"Een vlakke heffing geldt altijd en overal, waardoor in veel situaties autorijden wel duurder is geworden, maar nauwelijks sneller. Een vlakke heffing is daarmee een instrument om het autogebruik in algemene zin te ontmoedigen." 

Bovendien is zo'n kilometerheffing duurder in de uitvoering dan een spitsheffing. Overigens is in het huidige regeerakkoord afgesproken dat het kabinet geen spits- of kilometerheffing in gaat voeren.

Het is niet het enige advies van de planbureaus. Zo pleiten ze voor het aanpassen van de studentenkaart in het openbaar vervoer, omdat in de spits een vijfde van de treinreizigers student is. "Doordat studenten met een reisproduct vrij kunnen reizen, worden zij op dit moment niet (financieel) geprikkeld om buiten de spits met het openbaar vervoer te reizen als dat mogelijk zou zijn."

Ook op het gebied van wonen en werken valt volgens de bureaus veel winst te behalen. "Als door bundeling van woon- en werklocaties meer banen op korte afstand liggen, betekent dat er per auto, fiets en openbaar vervoer meer banen bereikt kunnen worden binnen hetzelfde budget van tijd, geld en moeite." 

Lees meer over
CPBPlanbureau voor de LeefomgevingFiles