Wekenlang topdrukte

Inkopen voor de feestdagen? Daar moet je nu al over nadenken

Door Jesse van Amerongen··Aangepast:
© ANPInkopen voor de feestdagen? Daar moet je nu al over nadenken
RTL

De feestdagen lijken misschien nog ver weg, maar achter de schermen zijn (web)winkels als keihard bezig met de voorbereidingen. Want hoe kun je in deze coronatijd het beste je kerst- of sinterklaasinkopen doen? Op tijd alles plannen lijkt de enige manier.

Vorig jaar waren de winkelstraten nog overvol in de dagen voor kerst en sinterklaas. Op piekmomenten waren er wel 900 pintransacties per seconde, en daar kwamen de contante betalingen nog bovenop. Maar door het coronavirus kan het er dit jaar heel anders uitzien, zeker nu we massaal webwinkelen hebben ontdekt.

H&M sluit 250 winkels: meer klanten kopen online door corona
Lees ook

H&M sluit 250 winkels: meer klanten kopen online door corona

"Mensen zijn huiveriger om rond te lopen in een winkelstraat", zegt retaildeskundige Kitty Koelemeijer. En dat zorgt voor flinke druk op de bezorgdiensten en webwinkels.

Afgelopen jaren waren er altijd wel pieken op momenten als Black Friday of de dagen voor kerst, maar dit jaar zullen pakketbezorgers rekening moeten houden met veel hogere en vooral veel langere pieken. Het kan wekenlang topdrukte zijn. "De kunst voor webwinkels is nu om het al die tijd vol te houden."

Even iets aanklikken en in je mandje stoppen lijkt simpel, maar er gaat op dat moment een enorme keten werken. "Als er dan in één schakel iets misgaat, zoals bijvoorbeeld online betalingen, zit je direct met een enorme wachtrij."

Kerstdiner

En hoe zit het met eten voor de feestdagen? Cadeaus kun je nog van tevoren kopen, een gourmetschotel kun je moeilijk half november al inslaan. Supermarkten zetten op dit moment vol in op hun bezorgdiensten, maar nog steeds wordt verreweg het meeste eten in de winkels gekocht, zegt Koelemeijer.

"Bij levensmiddelen draait het echt om winkelverkoop, dus worden hoge eisen gesteld aan de winkels." Supermarkten moeten de schappen vol houden en drukte voorkomen. Dat vraagt iets van winkels, maar ook van klanten. "Je moet er als consument maar rekening mee houden dat een winkel soms vol is. Dan moet je wachten of een andere tijd uitkiezen." Ook tijdslots voor bezorging zullen waarschijnlijk razendsnel vol zitten.

Pakketje naar je huis

Hoe het coronavirus zich ook ontwikkelt, dit jaar zal sowieso anders zijn dan andere jaren. Webwinkels als Bol.com en Coolblue zijn daarom druk bezig met de voorbereidingen. Bol.com heeft hiervoor verschillende scenario's klaarliggen, vertelt een woordvoerder. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat bepaalde producten, waar meer haast bij is, straks voorrang krijgen.

Dit jaar zijn tuincentra extra vroeg begonnen met hun kerstshows om de drukte spreiden. Daardoor kon kerstfan Ineke extra vroeg genieten van haar favoriete feestdag.

Maar niet alleen de webwinkels krijgen het druk, bezorgdiensten als DHL, PostNL en UPS moeten er straks hard aan trekken om alle pakketjes bij je voordeur te krijgen. PostNL zet bijvoorbeeld vanaf half november extra vrachtwagens en duizend extra bezorgers in.

Ook zal het bedrijf tegen die tijd 24 uur per dag doordraaien, 7 dagen per week. Alleen al PostNL kan daardoor tijdens de feestdagenperiode 1,5 miljoen pakketten per dag sorteren en bezorgen.

Kortingen spreiden

PostNL heeft daarnaast afspraken gemaakt met webwinkels dat ze hun kortingsacties veel meer spreiden. Dus niet meer één Black Friday, maar een wekenlang om de beurt kortingen op producten. "Je ziet het nu al, er zijn voortdurend aanbiedingen", zegt Koelemeijer.

"Nu is het huishoudelijke apparaten, volgende week iets anders." Dus als je iets wilt hebben om cadeau te doen, zul je dus de aankomende tijd webwinkels in de gaten moeten houden om een mooie korting te scoren.

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update

Geen drukke winkelstraten

Ook de fysieke winkels willen voorkomen dat de drukte zich op een paar dagen concentreert. "Black Friday kan zomaar een hele week duren dit jaar", zegt Jeroen Rozen van Leiden. Hij is van stichting Centrummanagement Utrecht, en denkt nu al druk na over hoe er veilig gewinkeld kan worden de aankomende maanden. Winkels nemen daarvoor maatregelen, maar de stichting hoopt ook dat mensen niet allemaal tegelijk de stad in gaan.

"Het begint met bewustwording", zegt hij. Mensen zullen bijvoorbeeld langer van tevoren inkopen moeten doen en op daluren de winkels moeten opzoeken. "Normaal doen mensen veel last minute, maar dan is dit jaar de ruimte op." Ook hoopt de stichting dat winkels langer open kunnen blijven om de drukte meer te spreiden.

Bewust winkelen

Volgens retaildeskundige Koelemeijer zijn mensen al een stuk bewuster gaan winkelen dan voor corona, dus ze verwacht dat mensen gerichter een winkelmoment zullen kiezen rond de feestdagen. "Ook gaan mensen meer naar kleinere winkels, zoals een speciaalzaak, groenteboer of bakker. Dan steun je niet alleen kleine winkels, je verspreidt ook nog eens de drukte."

Lees meer over
Kitty KoelemeijerRetailWebwinkelFeestdagen