Trage terugbetaling

Veel klachten over tickets en vouchers bij coronavakantiemeldpunt

Door RTL Nieuws / ANP··Aangepast:
Veel klachten over tickets en vouchers bij coronavakantiemeldpunt
RTL

Het coronavakantiemeldpunt van de Consumentenbond heeft sinds de opening half december ruim 2600 meldingen binnengekregen. 

De meeste (1116) gaan over vluchten en pakketreizen (616). Bij de klachten over losse vliegtickets handelt het vooral over de trage terugbetaling bij annulering van de vlucht door de luchtvaartmaatschappij. Ook zijn er veel klachten over het niet kunnen inwisselen van vouchers voor geld.

Ticketwebsites

Vooral vakantiegangers die boekten via ticketwebsites zijn volgens de bond de dupe. Klanten geven aan dat ze hun geld of voucher niet of veel te laat ontvangen. Ook de bereikbaarheid van de ticketwebsites wordt een groot probleem genoemd.

Zon, zee en vouchers: dit zijn je rechten als je nu een vakantie boekt
Lees ook

Zon, zee en vouchers: dit zijn je rechten als je nu een vakantie boekt

"De klachten laten duidelijk zien dat consumenten die rechtstreeks boeken bij een luchtvaartmaatschappij vaker en sneller hun geld of voucher ontvangen", zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. "We vermoeden dat airlines eerder hun eigen klanten terugbetalen dan dat ze bemiddelaars compenseren. We gaan hierover in gesprek met de sector en de betrokken toezichthouders."

Complimenten

Er zijn overigens ook complimenten, bijvoorbeeld voor vakantieparken die geld terugbetalen in plaats van een voucher te verstrekken, voor de goede bereikbaarheid van de reisaanbieder en de mogelijkheid om kosteloos om te boeken.

Meldpunt

Vanwege de uitbraak van het coronavirus zijn vakanties en reizen geannuleerd of omgeboekt. Luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, vakantieparken en boekingswebsites houden zich daarbij volgens de Consumentenbond niet altijd aan de regels. Sommige mensen hebben al drie maanden of langer geleden geklaagd bij hun reisagent. Het meldpunt is in december in het leven geroepen om knelpunten in kaart te brengen en om te kijken of toezichthouders moeten worden ingelicht.

Afgelopen zomer ging RTL Nieuws-verslaggever Laura Veneman op vakantie in Europa om te ervaren hoe dat nu is met de coronamaatregelen. Bekijk hier wat ze meemaakte tijdens haar reis naar Kreta:

Laura op vakantie naar Kreta: zo ging haar vliegreis en dit waren de maatregelen in Griekenland.
Lees meer over
ConsumentenbondVakantieCoronacrisis in NederlandCoronavirusReizen