Van tijdwaarschuwing tot personal shopper: dit is het nieuwe winkelen
Winkelen op afspraak is vanaf vandaag mogelijk. Dat klinkt mooi, maar vooral grote winkels zitten nogal in hun maag met deze versoepeling van de coronaregels. De zaak opengooien voor twee klanten per tien minuten? De Action, modezaak WE en Gamma gaan het doen. IKEA, Hornbach en H&M blijven gesloten.
Dat gebeurt niet zo vaak: wie straks de Action in mag, heeft de winkel bijna voor zich alleen. Je hebt dan samen met één andere klant tien minuten de tijd om je spulletjes uit te zoeken. Als jouw tijdslot begint, gaat in de winkel muziek spelen, en om de zoveel minuten hoor je hoeveel tijd je nog over hebt.
Het nieuwe winkelen vanaf vandaag
Een bestelling komen ophalen, mocht al. Nu mag je als klant ook weer naar binnen.
De basisregels van dit 'nieuwe winkelen':
- Per verdieping maximaal twee klanten
- De klant moet zich ten minste vier uur tevoren hebben aangemeld
- Het bezoek duurt minimaal tien minuten (om te voorkomen dat er toch contact is tussen klanten die elkaar snel afwisselen)
De nieuwe regels zijn fijn voor de kleinere boekhandels, kledingboetiekjes en cadeauwinkels die normaal ook niet veel mensen tegelijk ontvangen, maar de grote ketens hebben het er lastig mee.
Action heeft gekozen voor vier tijdslots van 10 minuten in een uur. Omdat er twee klanten tegelijk aanwezig mogen zijn, betekent dat acht klanten per uur. Doordat niet alle 60 minuten zijn volgeboekt, hebben zij na die 10 minuten winkelen rustig de tijd om af te rekenen en de winkel te verlaten, legt een woordvoerder uit.
Filialen zijn al volgeboekt
Reserveren kan alleen online en steeds voor twee dagen vooruit. Dat gaat heel hard, volgens de woordvoerder: gisteren aan het einde van de ochtend zaten sommige filialen al vol voor vandaag.
Overigens zijn de klanten niet helemaal alleen in de winkel. Er lopen ook medewerkers rond die aan het orderpicken zijn, want het afhalen van bestellingen (click en collect) gaat ondertussen gewoon door.
Setjes kleding hangen klaar
In 10 minuten kleding uitzoeken en passen lukt de meeste mensen niet, vandaar dat modezaak WE het iets anders aanpakt. Klanten hebben de afgelopen dagen kunnen bellen om een afspraak bij hun lokale filiaal te plannen.
"We hebben vooraf een intakegesprek per telefoon, waarbij we samen met de klanten bespreken waar zij naar op zoek zijn. Indien gewenst worden vooraf items en setjes klaar gehangen", meldt een woordvoerder. Dan zal ook worden ingeschat hoeveel tijd nodig is voor de winkelafspraak.
'Onbegrijpelijke alibi-oefening'
De CEO van WE Fashion, Joris Aperghis, is op z'n zachtst gezegd niet gelukkig met de versoepeling: "We zullen zien hoeveel klanten dit gaan doen, maar door de beperkte geboden capaciteit, zal dit niet veel impact hebben. Voor het grootwinkelbedrijf is dit meer een soort alibi-oefening dan een goede commerciële oplossing. En voor ons onbegrijpelijk, want we kunnen absoluut veilig open."
Vanwege die beperkte opbrengst kiezen andere grote winkels ervoor om de deuren gesloten te houden. IKEA, H&M en bouwmarkt Hornbach bijvoorbeeld. Voor zo weinig klanten de deuren openen, levert amper wat op.
Of zoals de woordvoerder van Hornbach het uitlegt: "Een gemiddelde winkel van Hornbach heeft een oppervlakte van 15.000 vierkante meter. Daar mogen we twee klanten tegelijk binnen hebben. Binnen de huidige richtlijnen is het voor ons niet realistisch om open te gaan. We betreuren dat, maar we kunnen ons beter focussen op reserveren en afhalen en de webshop, om zoveel mogelijk mensen van dienst te kunnen zijn."
Personal shoppers
Concurrent Gamma gaat wel open. "We hebben ervoor gekozen omdat we onze klanten weer willen zien, maar het is een uitdaging", geeft de woordvoerder toe.
"Je moet je voorstellen: we zijn een kwartaal dicht geweest, onze winkels zijn distributiepunten geworden. ’s Ochtends gaan medewerkers de winkel in en picken allerlei orders. Soms zijn dat een paar pakken schroefjes, maar soms ook tien zakken potgrond en een terrasverwarmer. Die bestellingen staan dan overal in de winkel. Nu moeten we terwijl het bestellen doorgaat weer een normale winkel hebben, omdat er ook klanten komen."
Voor een bezoek aan de bouwmarkt staat 15 minuten. De truc van Gamma: elke klant krijgt een verkoopmedewerker toegewezen, een 'personal shopper'. "Zo hopen we op een snelle en efficiënte manier door de winkel te kunnen gaan." Of 15 minuten dan voldoende is? "Dat weten we niet, dat zullen we merken. We gaan maar gewoon weer beginnen."