'Alle kosten terug'

Waar heb je recht op als je door staking niet naar Schiphol kon?

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPWaar heb je recht op als je door staking niet naar Schiphol kon?
RTL

Een opmerkelijke oproep van Schiphol vanochtend: kom niet naar de luchthaven. Maar wat betekent dat voor mensen die daardoor hun vlucht misten? En voor mensen die in de lange rijen stonden op Schiphol? Volgens juridisch dienstverlener EUclaim kunnen zij alle kosten terugkrijgen.

"Dit is een unieke situatie", zegt Hendrik Noorderhaven van EUclaim. Hij heeft nog niet eerder meegemaakt dat het de luchthaven is die met zo'n oproep komt.

De oproep van Schiphol gold voor mensen die vóór 15.00 uur zouden vliegen. Inmiddels zijn reizigers weer welkom, zegt de luchthaven.

Touroperators niet blij met oproep Schiphol 

Touroperators als TUI en Corendon waren niet blij met de oproep die Schiphol deed om vooral niet meer naar de luchthaven te komen. Volgens TUI had Schiphol de oproep moeten nuanceren.

Corendon wijst erop dat de drukte vooral in vertrekhallen 1 en 2 speelde, waar de KLM-incheckbalies zijn. "In vertrekhal 3 verliep de incheck prima en waren de rijen niet langer dan normaal."

Gevolgen staking zijn groot: 110 vluchten geannuleerd, honderden vertraagd
Lees ook

Gevolgen staking zijn groot: 110 vluchten geannuleerd, honderden vertraagd

De vraag is nu of op zo'n moment sprake is van overmacht. Hadden Schiphol en KLM iets kunnen doen aan de staking? Dat is belangrijk voor een eventuele claim bij vertraging of annulering.

Maar ook als het overmacht is, hebben de luchtvaartmaatschappijen een vervoersplicht. Zij moeten zorgen dat je op je bestemming komt.

Alternatief bieden

"Ze moeten je een alternatief bieden. Als je dat afslaat, moeten ze de kosten van je ticket terugbetalen", zegt Noorderhaven. Hij denkt dat de meeste maatschappijen redelijk zullen zijn met terugbetalen.

Als ze dat niet doen, stapt een bureau als EUclaim eventueel naar Schiphol zelf. Linksom of rechtsom zullen mensen de kosten wel vergoed krijgen, verwacht Noorderhaven.

De staking veroorzaakte lange rijen, vertraging en veel frustratie op de luchthaven: 

De staking zorgde voor ergernis en enorme drukte.

Ook andere kosten

De prijs van je ticket is dus gedekt. Ook voor andere kosten die je maakt, kun je aankloppen. "Kosten voor je hotel, voor je taxi en voor eten. Het kan wel dat ze erover gaan steggelen, maar ik verwacht dat ze uiteindelijk wel betalen."

Noorderhaven verwacht dat veel mensen op hun vakantieadres aankomen zonder bagage. Voor hen is het advies: bewaar je bonnetje als je daar kleding, of een zwembroek, koopt.

Ook die kosten zouden te verhalen moeten zijn. "Dan moet je geen Gucci kopen als je een HEMA-vest droeg. Maar redelijke kosten kun je wel claimen." Als je door de staking een paar vakantiedagen mist, moet je een beroep doen op de reisverzekering.

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update

Lees meer over
Air France KLMSchipholStakingenSchadevergoedingSchiphol