Politiek

Hoekstra: 'Ook piloten en top KLM moeten forse offers brengen'

Door RTL Z / ANP··Aangepast:
© ANP FotoHoekstra: 'Ook piloten en top KLM moeten forse offers brengen'
RTL

Piloten en het hogere management van KLM zouden flink moeten inleveren op hun salaris, in ruil voor de miljarden staatssteun die de luchtvaartmaatschappij krijgt. Wat minister Wopke Hoekstra betreft gaat het om 'forse offers'.

Dat herhaalde Hoekstra (CDA, Financiën) vanmiddag in het debat met de Tweede Kamer over het steunpakket voor KLM.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Hoekstra wilde geen concrete toezeggingen doen over de hoogte van dat loonoffer. Aan politiek verslaggever Roel Schreinemachers liet hij na het debat wel doorschemeren dat het om een serieus offer moest gaan; niet een symbolisch bedrag.

Politiek verdedigbaar

"Dat ook in Nederland zeer forse offers nodig zijn, staat als een paal boven water. Het kabinet zal kritisch over de schouder van KLM meekijken en meewegen of het gebeurt op een manier die politiek ook verdedigbaar is", aldus Hoekstra. De Tweede Kamer stelde een loonoffer eerder al als voorwaarde voor de miljardensteun.

Piloten van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa zijn bereid om tot 45 procent van hun salaris in te leveren als dat het bedrijf door de crisis trekt. Ze zouden dat voor een periode van twee jaar willen doen.

KLM gered door overheid met steunpakket van 2 tot 4 miljard, Fransen redden Air France
Lees ook

KLM gered door overheid met steunpakket van 2 tot 4 miljard, Fransen redden Air France

Voor en tegen hinderbeperking

Het CDA en de VVD verzetten zich wel tegen andere voorwaarden die het kabinet wil stellen aan financiële steun voor KLM. Zij willen niet dat tegenover die hulp een uitgebreid 'wensenlijstje' komt te staan.

Het plan van de ministers Hoekstra en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) om in te zetten op verduurzaming kan wel rekenen op steun van de linkse oppositie en van de regeringspartijen D66 en ChristenUnie.

In het onlangs aangekondigde steunpakket voor KLM, dat tussen de 2 en 4 miljard euro moet gaan omvatten, stellen de ministers eisen op het gebied van onder meer hinderbeperking.

'Niet nu'

Dat KLM zo in de problemen zit, komt mede door langlopende verplichtingen voor de financiering en huur van vliegtuigen en de inkoop van brandstof. Van de bedrijven die deze rekeningen ondanks de crisis blijven innen, moet wat GroenLinks, PvdA en SP betreft ook een offer worden gevraagd.

GroenLinks-Kamerlid Bart Snels wijst erop dat banken, leasemaatschappijen en oliehandelaren er net zo goed baat bij hebben dat KLM de crisis overleeft. Dat onderschrijft ook D66'er Joost Sneller. "Ook leasemaatschappijen hebben heel veel te verliezen bij een faillissement."

Maar ook hier trappen VVD en CDA op de rem. Voor VVD-Kamerlid Roald van der Linde telt nu alleen het voortbestaan van KLM. "Later wil ik met alle plezier praten over waar we de rekening nog meer kunnen leggen, maar niet nu."

Lees meer over
Wopke HoekstraAir France KLMCoronavirusLuchtvaart