Vaak extreem korte stukjes

Parijs naar Londen, vliegen? Vorig jaar fors meer Europese privévluchten

Door RTL Nieuws ··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Nico GarstmanParijs naar Londen, vliegen? Vorig jaar fors meer Europese privévluchten
RTL

Van Parijs naar Londen of van de Britse hoofdstad terug naar Amsterdam? Steeds vaker wordt daar een privéjet voor ingezet. Vorig jaar vertrokken meer dan een half miljoen privévluchten vanaf Europese luchthavens. Fors meer dan in de (corona)jaren daarvoor. 'Schaamteloos', vindt Greenpeace, die opdracht gaf voor het onderzoek.

In 2022 steeg 572.806 keer een privéjet op vanaf een Europese luchthaven. Vanuit Nederland ging er vorig jaar meer dan 12.000 keer een privéjet de lucht in. Dat concludeert het onafhankelijke onderzoeksbureau CE Delft in opdracht van Greenpeace.

Kan ook per trein

De Nederlandse route top-3 wordt gevormd door Amsterdam-Londen, Rotterdam-Londen en Amsterdam-Parijs. En dat terwijl Londen en Parijs vanuit Nederland ook goed bereikbaar zijn per hogesnelheidstrein, stelt Greenpeace.

De privéjets worden volgens de onderzoekers vaak gebruikt voor korte stukjes. Meer dan de helft van de privévluchten overbrugde een afstand van minder dan 750 kilometer. Ruim 1 op de 10 van deze vluchten was zelfs voor een afstand van minder dan 250 kilometer.

Uit onderzoek van RTL Nieuws bleek vorig najaar ook al dat privévliegtuigen van zakenmensen en de overheid vaker gebruikt worden voor ultrakorte vluchten.

Korte privévluchten voor een tijdwinst van 20 minuten: ook regering doet er aan mee
Lees ook

Korte privévluchten voor een tijdwinst van 20 minuten: ook regering doet er aan mee

In september waren er vanuit Nederland al 28 procent meer van dit soort korte vluchten dan in dezelfde periode in 2019, concludeerde de onderzoeksredactie van RTL Nieuws. Het ging onder meer om vluchten tussen Amsterdam en Rotterdam, Maastricht en Luik en Eindhoven en Antwerpen. 

En ministers stappen vaker aan boord van het regeringsvliegtuig, concludeerde RTL Nieuws in oktober.

Rustige coronajaren

Volgens CE Delft steeg het aantal privévluchten in Europa in een jaar tijd met 64 procent. Greenpeace spreekt zelfs over een stijging van 87 procent van het aantal privévluchten vanaf Nederlandse luchthavens ten opzichte van 2021. Deze vergelijking is echter niet helemaal reëel, omdat in de coronajaren 2020 en 2021 überhaupt veel minder gevlogen werd.

Uit de data waar het onderzoek op gebaseerd is blijkt echter wel dat er ook ten opzichte van 2019 in de meeste maanden van 2022 meer gevlogen is met een privéjet. 2019 was het laatste jaar zonder corona.

Europese topbestemmingen

De populairste Europese route voor privévluchten was vorig jaar Parijs-Londen, gevolgd door Nice-Londen en Parijs-Genève. Londen-Amsterdam was goed voor een tiende plaats op de Europese ranglijst.

Greenpeace noemt de toename 'schaamteloos'. De milieuorganisatie pleitte vorig jaar al voor een verbod op privévluchten.   

Lees meer over
LuchtvaartVliegtuigSchipholRotterdam The Hague Airport