Van diesel naar waterstof: 'We kunnen dit niet alleen'

·Aangepast:
© RabobankVan diesel naar waterstof: 'We kunnen dit niet alleen'
Aangeboden door Rabobank

Future Proof Shipping wil de scheepvaart duurzaam maken door dieselschepen om te bouwen naar emissieloze schepen op waterstof. Hun eerste schip vaart inmiddels, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Cfo Hans Bosman vertelt er meer over.

 

De scheepvaart duurzaam maken. Dat was de opdracht waarmee Hans Bosman en Richard Klatten van Future Proof Shipping zo’n zes jaar geleden op pad werden gestuurd door hun aandeelhouder. Klinkt als een heldere en concrete opdracht, maar de uitvoering ervan blijkt allesbehalve helder. Bosman: “Na jaren van uitvoerig onderzoek bleek waterstof de enige manier te zijn waarop het honderd procent uitstootvrij kan, dus dat moest het worden. Maar toen hadden we het businessmodel erachter nog niet.”

Uitstoot en vervuiling

Toch besluit Future Proof Shipping te starten met de bouw van hun eerste duurzame binnenvaartschip.  Bosman: “Onze aandeelhouder komt uit een familie die al honderd jaar actief is in de scheepvaart, maar alle uitstoot en vervuiling door deze industrie begon bij hem meer en meer te knagen. Hij wilde dus zo snel mogelijk van start met de verduurzaming.”

 

Slimmer, sneller en duurzamer: landbouwvoertuigen van de toekomst
Lees ook

Slimmer, sneller en duurzamer: landbouwvoertuigen van de toekomst

Vijf miljoen

Tot slot was er de financiering die voor veel vragen en vertraging zorgde. Het ombouwen van het schip kostte namelijk zo’n vijf miljoen, terwijl het schip vóór de ombouw gewoon goed functioneerde. Bosman: “Zie maar eens een klant te vinden die daaraan mee wil betalen.” Uiteindelijk vond Future Proof Shipping deze bereidwillig klant in Nike, wiens Move-to-zero-missie naadloos aansluit bij de missie van Bosman en Klatten.
Daarnaast was er een aantrekkelijke lening van Rabobank die de financiering van de eerste drie schepen rond maakte. Bosman: “Het eerste schip, de H2 Barge 1 vaart nu en de planning is dat ons tweede schip begin 2024 het water op gaat.”

Rol in energietransitie

Maar Rabobank is meer dan alleen een financieel partner voor Future Proof Shipping: “Ze denken echt mee over de energietransitie pakken hun rol daarin. Ze hebben bovendien van oudsher veel sectorkennis van de binnenvaart. Je merkt dat hun accountmanagers echt weten wat er speelt, dat is voor ons heel waardevol.”

Kennis delen

De ambitie van Future Proof Shipping is om in 2030 vijfentwintig schepen te hebben. “Dat wordt nog best spannend, maar dat geeft niet.” Daarnaast is de consultancytak van het bedrijf volop in ontwikkeling. “Wij kunnen deze hele transitie nooit alleen doen, dus we willen onze kennis delen en andere bedrijven helpen en opleiden.”

 

Geen concessies

Bosman sluit af met een tip voor andere (duurzame) ondernemers: “Blijf trouw aan je missie en doe daar geen concessies aan. Je zult heel vaak vastlopen, maar dan is het de kunst om te blijven zoeken naar manieren waarop het wel kan. Dan duurt het maar wat langer.”

Rabobank is een coöperatieve bank die gelooft in de kracht van samen. Dit houdt in dat ze naast hun financiële middelen ook graag hun kennis en netwerk inzetten om ondernemers verder te helpen. Ga naar de website om te zien wat Rabobank voor jouw onderneming kan betekenen.

Dit artikel is tot stand gekomen in opdracht van Rabobank en valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van RTL Nieuws.