Minder voedselverspilling door slimme scanner

·Aangepast:
© RabobankMinder voedselverspilling door slimme scanner
Aangeboden door Rabobank

Een derde van het voedsel bestemd voor mensen, gaat verloren of wordt verspild ‘tussen boer en bord’. Startup OneThird uit Enschede heeft als missie om hier iets aan te doen en ontleent zelfs hun bedrijfsnaam aan het op te lossen probleem. “Om altijd voor ogen te houden hoe hard het nodig is wat we doen.”

Marco Snikkers is oprichter en ceo van OneThird. Na een studie natuurkunde begint hij zijn carrière bij Philips en komt uiteindelijk terecht bij een bedrijf dat sensoren ontwikkelt voor medische apparatuur. Snikkers: “Dan moet je denken aan het detecteren van kanker of het meten van het zuurstofgehalte met zo’n rood lampje op je vinger.”

Voedselverspilling en -tekort tegelijkertijd

Hoewel Snikkers de medische toepassingen interessant vindt, blijft ook de voedselindustrie naar hem lonken. Snikkers: “Ik was ervan overtuigd dat we onze technologie ook in konden zetten in het Nederlandse voedsellandschap. Ik ben hier onderzoek naar gaan doen en ontdekte toen dat maar liefst een derde van het voor mensen bedoelde voedsel verloren gaat. Tegelijkertijd zijn er hele delen op de wereld waar een groot voedseltekort is. Dat vond ik zo moeilijk met elkaar te rijmen, daar wilde ik echt iets aan doen”

OneThird

Het bedrijf waar Snikkers op dat moment werkt vindt het te spannend om naast de medische sector ook in de voedselindustrie te stappen, maar hun moederbedrijf ziet wel heil in Snikkers’ plannen. Hij krijgt de mogelijkheid om onder de vleugels van dit moederbedrijf verder te experimenteren. Snikkers: “Een enorme luxe natuurlijk, Ik kreeg een budget tot mijn beschikking en ben samen met een bioloog en een data scientist verder gaan knutselen en testen. OneThird was een feit”

De prullenbak in

“We wisten al dat we ons eerst wilden gaan focussen op de houdbaarheid van fruit omdat dat natuurlijk maar heel beperkt houdbaar is en zijn begonnen met aardbeien. Op een bakje aardbeien wordt namelijk standaard een best before-datum van vijf dagen na oogst gezet, terwijl de daadwerkelijke houdbaarheid heel erg varieert door weersinvloeden, de manier van werken en andere factoren. Maar door die standaarddatum gaat er heel veel fruit de prullenbak in, dat nog prima te verkopen is. Wij weten inmiddels dat in 80% van de gevallen de houdbaarheid langer is dan die vijf dagen.”

Van diesel naar waterstof: 'We kunnen dit niet alleen'
Lees ook

Van diesel naar waterstof: 'We kunnen dit niet alleen'

Grootste uitdaging

OneThird ontwikkelt een slimme scanner die kan meten hoeveel water en suiker een aardbei bevat, en op basis daarvan kan berekenen hoe lang de aardbei nog houdbaar is. De scanner werkt op basis van spectroscopie. Snikkers: “De techniek was er al, die moesten we alleen enigszins ombouwen omdat we nu aardbeien gingen meten in plaats van menselijk weefsel. Een grotere uitdaging was het opbouwen van een database op basis waarvan we de metingen konden analyseren.”

Pilot met Albert Heijn

Na ongeveer een half jaar ‘knutselen’ heeft OneThird een prototype waarmee ze naar klanten kunnen gaan. Albert Heijn is één van de eersten die ze spreken en heeft meteen interesse in de slimme scanner. Snikkers: “Dus toen hebben we een aantal prototypes in hun distributiecentrum gezet om een pilot te draaien. Ja Albert Heijn als eerste klant is natuurlijk een droom die uitkomt.”

Binnen- en buitenland

Dat was in 2019, inmiddels rolt OneThird hun concept bij veel meer klanten in binnen- en buitenland uit. Snikkers: “Naast Nederland hebben we nu ook klanten in Frankrijk, Groot-Brittannië, Marokko en Zuid-Afrika. En we focussen ons naast aardbeien nu ook op blauwe bessen, tomaten en avocado’s.”

Leukste baan

In 2020 slaat OneThird vervolgens de vleugels uit en gaat verder als zelfstandig bedrijf, dit om de kans op meerdere investeerders te vergroten. Snikkers: “Sindsdien zijn we een echte startup, wij als founders zijn nu verantwoordelijk voor alles binnen het bedrijf. Als het goed gaat, maar ook als het niét goed gaat. We hebben als team echt een doel waar we met z’n allen voor gaan, dat vind ik misschien wel het allerleukste aan deze baan.”

Persoonlijk contact

Rabobank is al sinds de start van het bedrijf de huisbank van OneThird. Snikkers: “Al snel na het openen van onze rekening nam het start- en scale-up team van Rabobank contact met me op. Ze waren benieuwd waar we precies mee bezig waren en sindsdien hebben we eigenlijk heel fijn en persoonlijk contact. Ze hebben ons bij zoveel meer geholpen dan alleen bankzaken. Denk bijvoorbeeld aan het verkrijgen van bepaalde subsidies en zelfs het vinden van investeerders.”

Behoud focus

Snikkers sluit af met een tip voor andere (toekomstige) ondernemers: “We hebben in Nederland een geweldige infrastructuur voor startups, we hebben ROM’s, incubators, subsidies, challenges en ga zo maar door. Maak hier als beginnen ondernemers absoluut gebruik van, het is zonde om dat niet te doen.”
Tegelijkertijd wil Snikkers en waarschuwing meegeven, want: “Houd wel altijd je doel voor ogen, want voor je het weet ben je alleen maar bezig met het deelnemen aan prijsvragen en challenges in plaats van je core business. Dus maak gebruik van alle mogelijkheden, maar wees ook selectief.”

Rabobank is een coöperatieve bank die gelooft in de kracht van samen. Dit houdt in dat ze naast hun financiële middelen ook graag hun kennis en netwerk inzetten om ondernemers verder te helpen. Ga naar de website om te zien wat Rabobank voor jouw onderneming kan betekenen.

Dit artikel is tot stand gekomen in opdracht van Rabobank en valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van RTL Nieuws.

Lees meer over
Rabobank