Slimmer, sneller en duurzamer: landbouwvoertuigen van de toekomst

·Aangepast:
© RabobankSlimmer, sneller en duurzamer: landbouwvoertuigen van de toekomst
Aangeboden door Rabobank

De landbouwvoertuigen van AgXeed zijn lichter, zelfrijdend en aangesloten op een slim softwareplatform. Prettiger voor de agrariërs die er mee werken, maar ook voor onze planeet. Co-founders Joris Hiddema en Rienk Landstra vertellen er meer over.

Ze werkten samen bij een Amerikaanse fabrikant in landbouwmachines, maar Joris Hiddema en Rienk Landstra zagen deze multinational een kant op gaan waar ze niet achterstonden. “De machines werden bijvoorbeeld steeds groter en zwaarder, terwijl dat voor de bodem funest is. En ook van de boeren zelf kregen we steeds meer geluiden dat zij zaken graag anders zouden zien.”

Tuinhuisje als kantoor

Hiddema deed regelmatig pogingen om autonome innovatie binnen het bedrijf te bevorderen, maar kreeg nul op rekest: “Ze waren er nog niet aan toe.” Niet veel later besloot hij het daarom maar zelf te gaan doen, samen met Landstra en nog twee collega’s. Ze gebruikten een tuinhuisje als kantoor, vroegen subsidies aan, werkten een businessplan uit en ontwikkelden hun eerste eigen landbouwvoertuigen.
Een kleine vijf jaar later heeft AgXeed drie verschillende landbouwvoertuigen in hun assortiment, klanten in bijna vijftien verschillende landen en bestaat hun team uit ongeveer veertig medewerkers.

'Zonder fouten geen succes'
Lees ook

'Zonder fouten geen succes'

Uniek totaalpakket

Uniek aan de landbouwvoertuigen van AgXeed is dat ze vier tot vijf keer lichter zijn minder druk op de bodem uitoefenen dan traditionele tractoren en dus beter voor de bodem zijn. Daarnaast zijn de voertuigen zelfsturend wat maakt dat er minder arbeid nodig zijn is om ze te laten rijden én dat er 24/7 doorgewerkt kan worden. Landstra: “Maar het totaalpakket dat we aanbieden is wat het echt uniek maakt: de voertuigen in combinatie met ons eigen softwareplatform. Die combinatie zorgt er namelijk voor dat boeren hun hele boerderij vanuit één portal kunnen managen en bijvoorbeeld voertuigen op afstand taken kunnen laten uitvoeren.” Hiddema vult aan: “En het gaat verder dan dat, want onze software monitort het hele bedrijfsproces op de boerderij, van het plannen van de werkzaamheden tot het oogsten. Boeren kunnen zo hun inkoop beter organiseren, per perceel een planning maken en veel taken vooraf inplannen.”

Slimme technologie

Duurzaamheid was bij het ontwikkelen van de voertuigen een belangrijke vereiste, misschien wel de belangrijkste. Hiddema: “Duurzaamheid was en is echt ons speerpunt.” Dat de voertuigen van AgXeed zoveel lichter zijn dan conventionele tractoren zorgt er bijvoorbeeld voor dat de bodem minder verdicht en regenwater beter geabsorbeerd en opgeslagen kan worden voor drogere periodes.
Hiddema: “Daarnaast zoeken we de samenwerking met partners om verschillende slimme camera’s en sensoren te monteren om schimmels en ziektes in de grond en in gewassen eerder te signaleren en dus ook eerder, plaatselijker en effectiever te kunnen bestrijden.”

Alle vertrouwen

Sinds de start van hun bedrijf is AgXeed klant bij Rabobank. Landstra: “Toen we klant werden zijn we gekoppeld aan het business innovatieteam en ons contactpersoon daar heeft vanaf het begin alle vertrouwen in ons gehad. Ze heeft ons bijvoorbeeld in contact gebracht met investeerders en klanten uit het Rabobank-netwerk en is voor ons dus veel meer dan een financieel partner alleen.”

Rabo Duurzame Innovatieprijs

Eerder dit jaar deed AgXeed mee aan de Rabo Duurzame Innovatieprijs, een ondernemersprijs die Rabobank jaarlijks uitreikt aan duurzame innovaties die er echt toe doen. Landstra: “We hebben helaas niet gewonnen, maar zaten wel bij de laatste vijf in onze categorie. En ondanks dat we niet gewonnen hebben, heeft dit wel weer extra publiciteit opgeleverd en dat helpt ons nu bijvoorbeeld bij het vinden van nieuw personeel.”

‘Luister naar je gevoel’

De tip die Hiddema en Landstra andere (beginnende) ondernemers mee willen geven is om zich niet op te laten jagen en naar hun gevoel te luisteren. Hiddema: “Zeker wanneer je in gesprek gaat met investeerders kun je soms het gevoel hebben dat jij van niks weet en je gesprekspartner juist precies weet waar hij of zij het over heeft, dat kan je soms wat onzeker maken. Maar als iets of iemand niet goed voelt, moet je naar dat gevoel luisteren en ‘nee’ durven zeggen.” Landstra vult aan: “Je gaat als het goed is toch een langdurige relatie met elkaar aan, dus dat moet gewoon goed zitten, dan duurt het maar wat langer.”

Rabobank is een coöperatieve bank die gelooft in de kracht van samen. Dit houdt in dat ze naast hun financiële middelen ook graag hun kennis en netwerk inzetten om ondernemers verder te helpen. Ga naar de website om te zien wat Rabobank voor jouw onderneming kan betekenen.

Dit artikel is tot stand gekomen in opdracht van Rabobank en valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van RTL Nieuws.

Lees meer over
Rabobank