Tech

Consumentenbond sleept Philips voor rechter om schadevergoeding af te dwingen

Door RTL Z··Aangepast:
© AFPConsumentenbond sleept Philips voor rechter om schadevergoeding af te dwingen
RTL

De Consumentenbond heeft vandaag Philips gedagvaard in een zaak die al jaren aansleept. Philips maakte tussen 1996 en 2006 illegale prijsafspraken met concurrenten over beeldbuizen, waardoor de prijs kunstmatig hoog werd gehouden. De bond wil dat consumenten schadevergoedingen kunnen eisen.

Al in 2012 kregen Philips, Samsung, Technicolor, Panasonic, LG en MTPD zware boetes opgelegd door de Europese Commissie vanwege de illegale prijsafspraken. In 2015 werd dat nog eens door het Europees Hof van Justitie bekrachtigd. Maar consumenten die benadeeld zijn, hebben daar niet veel aan. Zij betaalden naar schatting 10 procent teveel voor hun beeldbuizen.

Bodemprocedure

Eerder probeerde de Consumentenbond er nog uit te komen met Philips, maar dat is niet gelukt. Daarom wordt nu een bodemprocedure gestart. "Linksom of rechtsom, dat geld moet terug naar de consument. Daarom stappen we nu naar de rechter", zegt Consumentenbonddirecteur Sandra Molenaar.

Heel snel zal er geen duidelijkheid komen, want een bodemprocedure waarin een zaak helemaal tot in de puntjes wordt uitgeplozen, neemt al snel maanden in beslag.

Aansprakelijk

De bond wil dat de rechter Philips volledig aansprakelijk stelt voor de schade die door het hele kartel is veroorzaakt. Op die manier zouden kopers van bijvoorbeeld een LG- of Panasonic-scherm ook hun claim bij Philips in kunnen dienen.

Twee jaar geleden speelde de Consumentenbond ook al met dit idee. Een woordvoerder zei toen al dat Philips het geld maar terug moet halen bij de 'mede-kartellisten' als een klant van een van die bedrijven een schadevergoeding eist bij Philips.

Geen massaclaim

Hoe het oordeel van de rechter uiteindelijk ook luidt, het zal niet mogelijk zijn om voor alle gedupeerden in een keer een schadeclaim te eisen, zegt de Consumentenbond. Wel kun je je via een site van de bond aanmelden, die handelt dan jouw claim voor je af.

Lees meer over
PhilipsConsumentenbondKartelvorming