Coronacrisis dwingt ondernemers van offline naar online: 'Knetterhard werken'
Ondernemers met een fysiek bedrijf openen tijdens de coronacrisis steeds vaker een webshop, want zoals iedere goede ondernemer weet: je moet zijn waar de klant is. En die is nu thuis.
De omzet van de gemiddelde webshop stijgt fors de afgelopen weken. In de week van Pasen zag marktonderzoeker Gfk zelfs een omzetstijging van 72 procent, oftewel: tientallen miljoenen euro's meer dan in dezelfde week vorig jaar. En dat is alleen nog maar non-food.
De coronacrisis geeft de omzet van webwinkels een 'enorme boost', vertelt retaildeskundige Danny van den Burg van Gfk. "De afgelopen jaren groeit online verkoop meer dan offline, maar de groeistijging vlakte langzaamaan af. Sinds het begin van de coronacrisis is dat echt omgeslagen: de online omzet groeit per week gemiddeld 56 procent."
Meer fysieke webwinkels openen een webshop
Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org verdiepte zich in de marktcijfers en volgens hem stijgt de omzet van zowel grote bedrijven (denk aan Bol.com en Hema) als kleine ondernemers. Wat volgens hem ook bijdraagt aan de omzetgroei, is de toename van het aantal webshops.
Jongen: "Lokale, kleine ondernemers openen sneller een webshop. Het is voor sommige fysieke winkels momenteel namelijk de enige manier om klanten te bereiken."
Yogaschool: binnen 10 dagen dicht
Dat geldt bijvoorbeeld voor Michaela Poort. Haar nieuwe yogacentrum was tien dagen open, toen ze moest sluiten door de maatregelen om de impact van het coronavirus te beperken.
Poort richtte haar bedrijf Mica Yoga zes jaar geleden op. Het ging goed met de zaak, dus ze kon haar droom waarmaken: uitbreiden. Ze verbouwde een grote loods tot een professionele studio met twee yogazalen, een massageruimte en een lounge.
Binnen twee weken online
"Ik wilde het er niet bij laten zitten. Vanaf het moment dat de studio dicht moest, hebben we dag en nacht gewerkt om van offline naar online te gaan", vertelt Poort. Binnen twee weken had ze een eigen webwinkel met yogaspullen. Verder kunnen leden van de yogaschool nu via een online portaal thuis oefenen.
"We hebben de leden gevraagd hun abonnement niet op te zeggen", vertelt ze. "In plaats daarvan kunnen ze gratis online lessen bekijken. Daar maken ze volop gebruik van en ik krijg heel positieve reacties op de kwaliteit van de video's. Qua nieuwe aanmeldingen loopt het nog niet zo hard."
De webshop is een krappe week open en Poort heeft nu vijf bestellingen gehad. "Dat is best veel voor een winkel die net open is", vindt ze. "Bovendien moet de marketing nog beginnen."
‘Een hoop uitvogelen en knetterhard werken’
Afgezien van de website, werkte ze voorheen volledig offline. "Een webwinkel lag wel in het verschiet, maar pas over twee jaar of zo", vertelt ze. "Er kwam meer bij kijken dan ik had gedacht. Allereerst: hoe kies je een webshop uit? Gelukkig zijn mijn zoon en één van de docenten heel handig. Die hebben de shop gebouwd op de huidige site."
Daarmee was ze er nog niet. "Je moet groothandels vinden, voorraden fotograferen, teksten schrijven. Oh ja, de verpakkingen. Verzenden, hoe zit dat? Je moet echt een hoop uitvogelen. Het was knetterhard werken."
Een webshop voor de hele stad
In Wijk bij Duurstede pakken zeventien lokale ondernemers het anders aan. Zij hebben sinds 28 maart een gezamenlijk platform: wijkswarenhuis.nl. Via deze site bieden allerlei winkeliers hun producten online aan. Het is een intiatief van softwareontwikkelaar Bianca Bode.
Bode: "Op de zondag dat het kabinet aankondigde dat de horeca per direct moest sluiten, moest ik direct denken aan mijn favoriete restaurant Pepe's waar mijn vriendin uitbater en chefkok is", vertelt ze. Ze bouwde in één avond een webshop voor haar. "De volgende dag kon ze online verder."
Bode woont in Wijk bij Duurstede en kent meer ondernemers daar. "Het is mijn stadje. We hebben een mooi centrum in Wijk, maar voordat deze crisis begon was er al wat leegstand. Ik vrees dat er straks nog meer ondernemers wegvallen, dus ik wilde helpen."
Eerste stap naar online ondernemen
Ze bouwde het Wijks Warenhuis als centrale plek voor klanten om lokale ondernemers te steunen tijdens de coronacrisis. "Er kwamen veel enthousiaste reacties, niet alleen van winkeliers die mee wilden doen. Zo kreeg ik spontaan aanmeldingen van twee mensen die de ondernemers hielpen hun webshops in te richten."
Voor veel Wijkse winkeliers is het online platform de eerste stap naar ondernemen op internet. "Dat is niet voor iedereen even makkelijk, uiteindelijk moeten ze het zelf doen", zegt ze. "Maar ze leren snel. Zo'n online winkelplatform is niet de oplossing voor alle problemen, maar je geeft ondernemers zo wel wat meer mogelijkheden."
De verkoopcijfers verschillen per ondernemer. "Het begint te lopen", aldus Bode. De winkeliers zijn in elk geval enthousiast. "Het initiatief begon als corona-actie, maar ondernemers hopen dat het ook in de toekomst blijft bestaan. We kijken nu of we er bijvoorbeeld een stichting van kunnen maken."
Webshop als aanvulling
Een webshop kan een ondernemer net dat beetje extra inkomsten geven om de crisis vol te houden, weet Yvonne Peek. Zij nam afgelopen februari samen met haar zus een goedlopende, luxe kledingwinkel over in Laren: Cappuccino. Een webshop was eigenlijk een plan voor de toekomst, vertelt ze.
"Mode koop je driekwart jaar van te voren in, de vorige eigenaresse had dus al besteld en dus hadden niet gedacht dat we genoeg inventaris hadden om ook nog een webwinkel te vullen", vertelt ze. "De coronacrisis veranderde dat. We zijn nog open, maar hebben heel slechte aanloop. We halen nog maar 20 procent van de normale omzet in de winkel."
Dus schakelde ze haar schoondochter en kinderen in om een webwinkel te bouwen. "Het was binnen een paar dagen voor elkaar", vertelt ze.
‘Het is geen Zalando’
Hoe doet ze het met verzenden en retouren? "Eigenlijk heel primitief, we pakken de kleding zelf in en brengen de dozen naar het pakketpunt", zegt ze. "We krijgen tot nu toe nauwelijks retourzendingen. Het is wel even wennen, vooral dat je moet onthouden om wat je verkoopt in de winkel op tijd uit de webshop te halen."
Ze is blij met de extra omzet. "Kijk, het is geen Zalando, we verdienen er geen duizenden euro's mee. Maar soms hebben we wel tien bestellingen op één dag en dat is veel meer dan ik had verwacht."
Webwinkelen in de toekomst
Volgens het Gfk is de stijgende groei van online ook na de coronacrisis niet zomaar verdwenen. "We zien dit echt als een kentering", zegt retaildeskundige Van den Burg. "Mensen ervaren het gemak van online bestellen en ik ben ervan overtuigd dat ze dat in de toekomst blijven doen."
Dat denkt ook Jongen van Thuiswinkel.org: "Simpelweg omdat online shoppen makkelijk is. Zodra het weer kan weet ik zeker dat we ook weer naar de winkelstraat gaan, maar daarnaast denk ik dat we online winkels voortaan nog makkelijker weten te vinden."