Topman Pieter Elbers 'na goed overleg' weg bij KLM
Pieter Elbers vertrekt volgend jaar als topman van luchtvaartmaatschappij KLM. De Raad van Commissarissen (RvC) van KLM stelt dat 'na goed overleg' is besloten Elbers niet voor een derde termijn op te laten gaan. Zijn huidige termijn loopt in mei 2023 af.
"Gelet op het aflopen van zijn tweede termijn, dat voor de RvC een natuurlijk moment voor afweging biedt, hebben wij na overleg met Pieter de conclusie getrokken geen derde termijn in te gaan. Het is bovendien een moment waarop het herstructureringsplan grotendeels is uitgevoerd," aldus de commissarissen in een persbericht. Elbers was verantwoordelijk voor die herstructurering.
Volgens de RvC kan door de vroege bekendmaking de zoektocht naar een opvolger tijdig beginnen en kan die 'een deugdelijke inwerkperiode krijgen'.
Sta-in-de-weg
In 2019 was er veel te doen over de herbenoeming van Elbers na zijn eerste termijn. Elbers zou door de directie van Air France-KLM worden gezien als een sta-in-de-weg bij de plannen van het moederbedrijf om de structuur te wijzigen. Hij lag meermaals dwars bij plannen die de autonomie van KLM zouden inperken. Zeker 25.000 KLM-ers ondertekenden destijds een petitie voor de herbenoeming van Elbers en ook minister Wopke Hoekstra bemoeide zich ermee.
Tussen topman Benjamin Smith van moedermaatschappij Air France-KLM en Elbers kwam het nooit meer echt goed. Bij een persconferentie in 2019 weigerden ze zelfs ondanks verzoeken van journalisten bij een fotomoment handen te schudden. Kort daarna kocht de Nederlandse Staat zich in bij Air France-KLM. Dat werd gedaan zonder de Fransen op de hoogte te stellen.
Of de slechte verhouding met Smith meespeelt bij het vertrek, is onduidelijk. Elbers is niet bereikbaar voor een verdere toelichting op zijn vertrek. Een woordvoerder zegt dat het 'nog te vroeg voor afscheidsinterviews is.'
Bonus
Op de vraag of Elbers een vertrekbonus krijgt zegt KLM tegen RTL Z: "Wat er is afgesproken is dat Pieter Elbers geen derde termijn aangaat als CEO & President. Dat is alles. Er zijn geen andere afspraken."
Het vertrek heeft volgens KLM in ieder geval niets te maken met de financiële positie van het bedrijf, dat door corona in zwaar weer zit. "Pieter heeft straks negen jaar gediend als CEO. Dat is een mooi moment het stokje over te dragen."
Trots
Elbers zegt in het persbericht zich tot het einde van zijn termijn volop te zullen blijven inzetten voor KLM. "Ik ben bijzonder trots op dit bedrijf en zijn geweldige medewerkers. Zeker in deze hectische en moeilijke tijden blijven zij de kracht van KLM. Mijn dertigjarige carrière bij de blauwe KLM-familie is een onvoorstelbare mooie reis die ik altijd zal koesteren."
Loopbaan
Elbers zit elf jaar in de directie bij de luchtvaartmaatschappij en kwam eind 2014 aan het roer te staan van KLM. Hij was de opvolger van Camiel Eurlings, die destijds na een dienstverband van 1,5 jaar aan de kant werd geschoven.
Elbers is ook lid van het Executive Comitee van Air France-KLM. Ook daar stapt hij uit.
Reacties vakbonden
Niet geliefd bij de Fransen, maar wel geliefd bij de vakbonden en zijn eigen personeel. De vakbonden vinden het dan ook jammer dat Elbers weggaat.
"Voor de positionering van KLM binnen de groep is het op dit moment bijzonder vervelend. Het is nog maar de vraag of de opvolger ook voor de Nederlandse belangen blijft staan. Een nieuwe CEO zal dezelfde houding moeten laten zien ten opzichte van de Nederlandse belangen", aldus bestuurder Chris van Elswijk van cabinevakbond VNC.
Birte Nelen van FNV Cabine onderschrijft dat Elbers respect genoot bij het personeel. Bang voor meer inmenging vanuit moederbedrijf Air France-KLM is Nelen niet direct. "Er zijn bij het samengaan goede afspraken gemaakt en die staan nog. Wij zullen zorgen dat daaraan wordt vastgehouden." Verder zal FNV ook kritisch kijken naar wie Elbers opvolgt.
Kapiteinswissel
Vakbond De Unie vindt dat het te vroeg is voor het vertrek van Elbers, aldus voorzitter Reinier Castelein. Volgens hem heeft KLM "behoefte aan een stevige directievoorzitter die KLM uit de coronacrisis kan trekken, maar vooral ook het anti-luchtvaartkabinet weerwoord kan bieden".
De vroege aankondiging verzwakt de positie van KLM in de "steeds opvlammende debatten over macht en centen met Air France", aldus Castelein. "Met de historisch grote uitdagingen voor de boeg is een kapiteinswissel allesbehalve handig."