Meer verkeersdoden verwacht in toekomst, vooral fietsers en ouderen

Bij voortzetting van het huidige verkeersbeleid, zal het aantal verkeersslachtoffers de komende decennia toenemen. Het verwachte aantal verkeersdoden ligt in 2040 dan tussen de 720 en 760, tegenover 675 in 2024.
Dat staat in een rapport van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). "Prognoses tot 2040 wijzen op een verdere stijging: circa 10 procent meer verkeersdoden en 20 procent meer ernstig verkeersgewonden", staat te lezen.
Fietsers en ouderen
In 2040 raken naar verwachting 10.000 mensen ernstig gewond in het verkeer, en 23.000 tot 25.000 matig gewond. In 2023 ging het nog om 7400 ernstig en 18.000 matig gewonden.
Vooral onder fietsers en ouderen zal het aantal verkeersslachtoffers stijgen, aldus het SWOV. In die groepen nam het aantal slachtoffers de afgelopen jaren al toe. Het aantal verkeersdoden en -gewonden onder fietsers stijgt zowel bij ongevallen met als zonder betrokkenheid van een motorvoertuig.
Het aantal dodelijke slachtoffers bij ongelukken met scootmobielen zal ook toenemen. Door de vergrijzing zullen er 'veel meer gebruikers' van dat voertuig zijn, waardoor naar verwachting het aantal doden onder deze groep relatief sterk zal stijgen.
Technologische vooruitgang
Voetgangers en mensen op gemotoriseerde tweewielers zullen naar verwachting minder vaak slachtoffer worden van een ernstig verkeersongeval.
SWOV geeft verder aan automatisering, een belangrijke trend in de auto-industrie, niet te hebben meegenomen in de berekeningen. Hiermee worden elektronische hulpsystemen bedoeld, zoals de automatische piloot of remassistentie.
SWOV erkent ook dat er nog veel verschillen zijn in de optimistische en pessimistische scenario's, omdat de technologische ontwikkelingen van de toekomst veel verschil kunnen maken. Daardoor is er 'nog onvoldoende zekerheid om een betekenisvolle aanpassing aan de prognoses tot 2040 te doen'.
Impopulaire maatregelen
Letty Aarts van het SWOV zegt dat er, om meer ongelukken te voorkomen, ook impopulaire maatregelen nodig zijn. Ze wijst erop dat slechts de helft van de 50 km/uur-wegen nog geen vrijliggend fietspad hebben, 'terwijl richtlijnen dat wel voorschrijven'.
"We weten welke maatregelen effectief zijn", zegt Aarts. "Als we écht naar minder verkeersslachtoffers willen, dan zullen we bereid moeten zijn om ook impopulaire maatregelen te nemen. Met alleen maatregelen waarvoor draagvlak is red je onvoldoende levens om het tij te keren."
Voorbeelden hiervan zijn de fietshelm om hersenletsel bij fietsers te voorkomen of een snelheidsassistent in auto's die ervoor zorgt dat auto niet harder kan dan de voorgeschreven snelheidslimiet.
De Verkeersveiligheidscoalitie, een samenwerkingsverband waarin onder meer ook ANWB zit, reageert zo: "Investeren in verkeersveiligheid redt levens én verdient zichzelf terug."
Minister van Justitie Foort van Oosten sprak onlangs met onze verslaggever over 'hoge verkeersboetes'. Dat zie je hier:


