Internationaal onderzoek

Nederlandse schoolprestaties gaan steeds verder achteruit

Door RTL Nieuws··Aangepast:
Nederlandse schoolprestaties gaan steeds verder achteruit
RTL

Het gaat, internationaal gezien, niet best met de schoolprestaties van middelbare scholieren in Nederland. Vergeleken met andere landen zakken die steeds verder weg.

Dat blijkt uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

Zo is de leesvaardigheid van middelbare scholieren in ons land gedaald tot onder het gemiddelde van de 37 rijke landen die meedoen aan het driejaarlijkse zogenoemde Pisa-onderzoek. 

Zeer zorgwekkend

Daarmee scoort Nederland lager dan ooit sinds de eerste Pisa-onderzoeken van begin deze eeuw. "Zeer zorgwekkend. Het is een schande dat wij er in een rijk land als Nederland niet in slagen om ons onderwijs op peil te houden", stelt de Algemene Onderwijsbond. 

Ook op het vlak van de natuurwetenschappen zet de dalende trend van de afgelopen decennia door. De Nederlandse prestaties op het gebied van wiskunde zijn iets verbeterd vergeleken met drie jaar geleden, toch ligt die score nog altijd beneden de resultaten die Nederlandse scholieren behaalden voor 2015.

Als het beleid zo blijft, zullen de problemen van het Nederlandse onderwijssysteem de komende jaren alleen maar erger worden, concludeert de AOb.

'Middelbare scholen willen minder toetsen'
Lees ook

'Middelbare scholen willen minder toetsen'

'Lees de kinderen voor'

Onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob roepen ouders en grootouders met klem op kinderen voor te lezen. Ze hopen zo de trend te keren dat kinderen slechter lezen en ook minder plezier hebben in lezen.

Van Engelshoven en Slob lanceren een 'leesoffensief'. Iedere school gaat voortaan aandacht besteden aan leesplezier. Scholen krijgen tips toegestuurd om het leesonderwijs te verbeteren.

De ministers gaan praten met het onderwijs en met bijvoorbeeld de bibliotheken over wat er nog beter kan. Extra oog is er voor moeilijke lezers als vmbo-leerlingen, jongens en leerlingen die met meerdere talen worden opgevoed.

Minder gemotiveerd

Gisteren bleek uit onderzoek van Qompas, een platform dat leerlingen helpt bij hun studiekeuze, dat middelbare scholieren in 3 havo en vwo steeds minder gemotiveerd zijn en lagere cijfers halen.

Een van de oorzaken is volgens Qompas dat de wereld van jongeren de afgelopen jaren flink is veranderd. "Door de opkomst van social media zijn jongeren gewend geraakt aan heel veel prikkels", zegt Boris Eustatia van Qompas. "Hun wereld bestaat veel meer uit beeldtaal. Het is op zich niet vreemd dat jongeren de lessen op school, die vaker nog op een traditionele manier gegeven worden, als saaier zullen ervaren."

Lees meer over
Ingrid van EngelshovenArie SlobMinisterie van Onderwijs, Cultuur en WetenschapMiddelbare schoolMiddelbaar onderwijs