Meer mensen maken gebruik van zelfmoordpreventielijn 113
Medewerkers van 113 Zelfmoordpreventie (0900-0113) voerden vorig jaar ruim 93.000 gesprekken met suïcidale mensen via de telefoon en chat. Dat aantal is bijna drie keer zoveel als in 2016.
Dat blijkt uit jaarcijfers van 113 die Trouw heeft opgevraagd. De stijging in gesprekken wil niet zeggen dat er meer mensen zelfmoord plegen. In Nederland ligt het aantal zelfdodingen al tijden rond de 1800 per jaar.
Gebrek aan goede zorg
Volgens Judith de Heus, psycholoog van 113 Zelfmoordpreventie, speelt de toegenomen naamsbekendheid van 113 een belangrijke rol in de stijging van het aantal hulpgesprekken. Maar volgens haar staat die ook in verband met het gebrek aan goede zorg voor mensen met suïcidale gedachten.
Volgens De Heus moeten scholen en hulpverleners leren om de signalen beter te leren herkennen. Vaak gaan mensen die zelfmoord plegen in de maand ervoor naar hun dokter, bijvoorbeeld met relatieproblemen, vermoeidheid of pijn. De Heus: "Ze zeggen meestal niets over suïcide. Huisartsen herkennen dat dan niet."
Dweilen met de kraan open
Eerder dit jaar publiceerde 113 een onderzoek onder nabestaanden van het hoge aantal jongeren (81) dat in 2017 suïcide pleegden. Daarin klonk veel kritiek op de zorg, onder meer de ‘vicieuze cirkel van aanmelding, wachtlijsten, diagnostiek, afwijzingen en verwijzing’ waarin jongeren zouden belanden.
Het werk van 113 noemt De Heus 'dweilen met de kraan open'. "Het helpt wel iets. Maar je moet ook de kraan repareren. Die is zo lek dat in Nederland zelfmoord doodsoorzaak nummer 1 is onder jongeren."
Heb jij vragen over zelfmoord?
Stichting 113 Zelfmoordpreventie: 0900-0113
Openingstijden: 24 uur, 7 dagen per week