Betalen naar gebruik

Vanaf 2030 rekeningrijden: keuze om auto vaker te laten staan

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANP FotoVanaf 2030 rekeningrijden: keuze om auto vaker te laten staan
RTL

Als in 2030 rekeningrijden wordt ingevoerd, zullen we er vaker voor kiezen de auto te laten staan. Dat valt te lezen in de plannen die het kabinet vandaag presenteert.

Rekeningrijden leidt tot minder files, minder verkeersongevallen en verbetering van de luchtkwaliteit.

Betalen per gereden kilometer

Jaren is erover gesproken, nu lijkt het er echt van te komen. In het regeerakkoord zijn afspraken gemaakt over 'betalen naar gebruik', beter bekend als rekeningrijden. Vanaf 2030 betaal je niet meer voor het bezit van de auto, maar per gereden kilometer. Gebruik je de auto weinig, dan ben je goedkoop uit. Gebruik je hem veel, dan betaal je meer.

De verwachting is dat mensen bewuster kiezen of ze de auto pakken of niet. Minder wegverkeer leidt tot verbetering van de luchtkwaliteit. Door invoering van rekeningrijden daalt de uitstoot van CO2 naar verwachting met 2,5 megaton per jaar. Ook de uitstoot van stikstof gaat duidelijk omlaag.

Kritiek op rekeningrijden met één tarief: dat stimuleert niet
Lees ook

Kritiek op rekeningrijden met één tarief: dat stimuleert niet

Eén vast tarief

Afgesproken is dat één vast tarief gaat gelden, of je nu in de spits rijdt of in de daluren. Hoe hoog het tarief wordt, is nog niet duidelijk. Ook moet nog worden besloten hoe de gereden kilometers worden bijgehouden, door middel van een kastje in de auto bijvoorbeeld of op een andere manier.

Bezitters van auto's die op lpg of diesel rijden zijn in het nieuwe systeem duurder uit dan andere automobilisten. Zij blijven naast een bedrag per gereden kilometer ook wegenbelasting betalen.

Wegenbelasting en accijns leveren de schatkist jaarlijks miljarden aan inkomsten op. Dat wordt snel minder naar mate meer mensen overstappen op een elektrische auto. Rekeningrijden moet ervoor zorgen dat deze inkomstenbron voor de schatkist op peil blijft.

Politiek verslaggever Roel Schreinemachers legt uit hoe rekeningrijden precies werkt en waarom het er, na jaren van discussie, nu wél lijkt te komen.
Lees meer over
Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatRekeningrijden