Kamer schuift rekeningrijden en opening Lelystad Airport op de lange baan
De Tweede Kamer schuift de plannen om rekeningrijden in te voeren op de lange baan. Ook wordt er niet meer gesproken over de opening Lelystad Airport en de voorgenomen luchtruimherziening. Pas als een nieuw kabinet is geïnstalleerd, mag op deze dossiers nieuw beleid worden gemaakt.
Het kabinet was van plan om in de zomer volgend jaar een besluit te nemen over de opening van Lelystad Airport. Dat gebeurt niet door de val van het kabinet. Maar de Kamer heeft nu ook besloten om er tot de verkiezingen niet meer over te spreken of besluiten over te nemen.
Daarnaast worden er ook geen besluit genomen over de luchtruimherziening. Daarin staan plannen voor een vierde aanvliegroute naar Schiphol. Die gaat over de provincie Utrecht en Overijssel en zorgt lokaal voor veel verzet. Inwoners en bestuurders vrezen geluidsoverlast door overkomende vliegtuigen.
Rekeningrijden
Ook wilde het kabinet wilde het zogenoemde 'betalen naar gebruik' voorbereiden om na deze kabinetsperiode in te voeren. Maar omdat het kabinet is gevallen, heeft de Tweede Kamer besloten een aantal politiek gevoelige onderwerpen controversieel te verklaren, waardoor dit kabinet niet verder kan met deze plannen.
Het gevallen en daardoor demissionaire kabinet kwam vlak voor de zomervakantie met een reeks onderzoeken waaruit blijkt dat rekeningrijden de automobilist, afhankelijk van de variant, zo'n 7 tot 8 cent per kilometer zou kosten.
Er zitten wel veel praktische bezwaren aan betalen naar gebruik. Ook blijkt dat mensen met een kleinere portemonnee zo'n kilometerheffing moeilijker kunnen betalen, en daardoor de auto vaker zullen laten staan.
Voor de zelfbenoemde automobilistenpartij VVD is dit een gevoelig onderwerp. Hoewel de liberalen inmiddels ook rekeningrijden bepleiten in hun verkiezingsprogramma benadrukken ze de belasting op de auto daarbij niet te verhogen. De VVD stemde vandaag dan ook voor het controversieel verklaren van de maatregelen, net als het CDA.
CDA
Het CDA nam deze week al een schot voor de boeg op het controversieel verklaren door zich in het nieuwe verkiezingsprogramma te verzetten tegen rekeningrijden op het platteland, ‘omdat daar minder alternatieven zijn voor de auto’. Daardoor wordt het waarschijnlijk lastig om het in de rest van Nederland wel in te voeren.
Deze week besluiten Kamerleden in commissies die over specifieke onderwerpen gaan (zoals financiën of justitie) welke onderwerpen zij controversieel willen verklaren. Dinsda stemt de Tweede Kamer over alle onderwerpen die op de zogenoemde controversieellijst zijn gezet.
Rekeningrijden: langslepend dossier
Jaren is er al over gesproken. In het regeerakkoord van het inmiddels gevallen kabinet zijn afspraken gemaakt over 'betalen naar gebruik', ook wel rekeningrijden. Bedoeling was om vanaf 2030 niet meer te betalen voor het bezit van een auto, maar per gereden kilometer. Mensen die de auto weinig gebruiken zijn dan goedkoop uit. Veel gebruikers betalen juist meer.
De verwachting daarmee is dat mensen daardoor bewuster zouden kiezen of ze de auto pakken of niet. Minder wegverkeer zou leiden tot verbetering van de luchtkwaliteit. Door invoering van rekeningrijden zou ook de uitstoot van CO2 dalen, met naar verwachting met 2,5 megaton per jaar. Ook de uitstoot van stikstof zou duidelijk omlaag gaan.