Reizigers moeten op Schiphol buiten in de rij aansluiten
Op luchthaven Schiphol zijn de wachtrijen in dit pinksterweekend zo lang geworden dat mensen in de buitenlucht moeten aansluiten. Het vliegveld kampt dit voorjaarsseizoen met grote personeelstekorten. Schiphol zelf noemt de drukte vandaag behapbaar, maar ontevreden reizigers melden op social media dat ze uren moesten wachten.
"Ook voor vandaag geldt: het is een drukke dag. Er staan rijen en die lopen goed door", laat een woordvoerster van de luchthaven weten. "Het is druk, maar behapbaar."
De luchthaven had zich op de stroom reizigers met Pinksteren voorbereid: ook kantoorpersoneel is ingezet om de drukte in goede banen te leiden. Deze medewerkers helpen onder andere bij de controles van de vluchttijden van passagiers, die maximaal vier uur voor hun vlucht de vertrekhallen in mogen.
De hel
Op Twitter schrijft een reiziger: "Ik geloofde niet in de hel tot dat ik op Schiphol aankwam vandaag". Bij het bericht staan foto's van lange rijen, zowel binnen als buiten de vertrekhallen.
Enkele reizigers van luchtvaartmaatschappij KLM van wie de vlucht is geannuleerd zijn boos omdat zij hier pas kort voor vertrek informatie over kregen.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Facilitair projectleider Erik Freerks zegt vanuit Dublin al sinds gisterochtend vast te zitten in de Ierse hoofdstad vanwege de annuleringen van KLM. Hij was vanochtend al bezig zijn bagage in te checken op het vliegveld van Dublin toen hij hoorde dat de vlucht niet doorging. Gisteren was zijn terugvlucht ook al gecanceld. "Het was triest om te zien. Het personeel hier wist ook van niks."
Medewerkers vriendelijk
KLM, de grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol, kondigde aan dit pinksterweekend dagelijks tot wel 50 vluchten te schrappen om de drukte op de luchthaven beheersbaar te houden. De bewuste vluchten uit Dublin en naar Boedapest gingen niet door vanwege een ongunstige windrichting in combinatie met beperkte capaciteit op de landingsbanen, zegt een woordvoerder.
Niet voor iedereen was het een drama op Schiphol. "We waren goed voorbereid vanwege alle negatieve berichten", zegt Caroline van den Broek uit Haarlem. "Maar de enorm lange rij liep snel door. En het viel me op dat de medewerkers zo vriendelijk bleven, zelfs bij een kleine storing bij de security."