Miljoenen meningsverschillen

Nieuwe campagne tegen polarisatie: 'Voordat je het weet, verlies je elkaar'

Door RTL Nieuws / ANP··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Guus SchoonewilleNieuwe campagne tegen polarisatie: 'Voordat je het weet, verlies je elkaar'
RTL

Zo'n 1,4 miljoen Nederlanders hebben het contact met vrienden, familie en collega’s verminderd of helemaal beëindigd vanwege meningsverschillen over 'gevoelige' onderwerpen zoals immigratie, stikstof, corona, het klimaat of Zwarte Piet. Dat meldt de stichting SIRE, die daarom een campagne tegen polarisatie begint. 'Er is hoge urgentie om dit bespreekbaar te maken.'

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft onderzoek gedaan naar polarisatie in Nederland. Wat blijkt? Driekwart van de Nederlanders vindt dat polarisatie de laatste jaren is toegenomen.

Extremere meningen

Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) kwam een paar weken geleden al tot een vergelijkbare conclusie. Mensen vinden dat meningen extremer en vaak harder worden geuit, vooral in de (sociale) media en in het politieke debat, schreef het SCP in een rapport.

Wat is polarisatie?

Problematische tegenstellingen/meningen tussen groepen in de samenleving of mensen onderling, waardoor men steeds meer tegenover elkaar komt te staan. We luisteren niet meer naar elkaar, nemen elkaar niet meer serieus of gaan elkaar zelfs haten vanwege onze standpunten.

Bron: SIRE

'Voelt bedreigend'

"Verlies elkaar niet als polarisatie dichtbij komt", luidt de nieuwe campagneslogan van de stichting om bewustwording te creëren voor polarisatie. De stichting erkent dat het onderwerp gevoelig ligt en complex is, legt SIRE-voorzitter Marc Oosterhout uit.

Hoe kon het zover komen? Politici bedreigd op (a)sociale media
Lees ook

Hoe kon het zover komen? Politici bedreigd op (a)sociale media

"Polarisatie voelt bedreigend. Voordat je het weet, verlies je elkaar", zegt Oosterhout. "Tegelijkertijd zijn we er zelf medeverantwoordelijk voor. Iedereen kan polariseren, maar iedereen kan ook verbinden. Onze campagne is een oproep daartoe."

Tips

In samenwerking met sociaal psycholoog en rechtswetenschapper Kees van den Bos van de Universiteit Utrecht heeft SIRE tips op haar website gezet. Die kunnen helpen meningsverschillen niet uit de hand te laten lopen.

 "Als we polarisatie willen voorkomen, dan is het belangrijk ons echt te verdiepen in andere meningen", zegt Van den Bos. "Niet te snel denken dat andere ideeën onzin of immoreel zijn. Luister eerst naar anderen."

SIRE staat bekend om de opvallende campagnes. In 2019 kwam het nog met de campagneslogan #DOESLIEF om aandacht te vragen voor hufters die bumperkleven, schelden op sociale media en voordringen in de trein.

In deze video van een paar jaar geleden zie je meer van de SIRE-reclames: 

Lees meer over
SIRESCPComplottheorieRadicaliseringHuftergedragMenselijk gedragSociale MediaMens & Maatschappij