Tech

Leveranciers: wasmachines, ovens en magnetrons gewild door coronacrisis

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© GettyLeveranciers: wasmachines, ovens en magnetrons gewild door coronacrisis
RTL

Door de coronacrisis zijn er meer wasmachines, vriezers en kookplaten verkocht. In maart groeide de vraag naar sommige producten tot wel 10 procent, zegt leveranciersvereniging VLEHAN. Die extra verkoop betekent helaas niet altijd meer winst.

De Vereniging van Leveranciers van Huishoudelijke Apparaten in Nederland (VLEHAN) is nou typisch zo'n naam waar weinig mensen van hebben gehoord, weet voorzitter Stefan Verhoeven. Hij is ook de ceo van Miele, de van oorsprong Duitse fabrikant van huishoudelijke apparaten.

De VLEHAN vertegenwoordigt zo'n dertig bedrijven die zakendoen in Nederland, merken zoals Bosch, Miele, AEG en Dyson. "In de categorie wassen en drogen samen al goed voor een omzet van bijna 600 miljoen euro", aldus Verhoeven.

Waar veel bedrijven stil liggen, deed deze sector de afgelopen maanden juist goede zaken. "In maart zagen we een groei in de afzet van zo'n 5 tot 10 procent ten opzichte van vorig jaar", zegt Verhoeven. Zowel de grote elektrische apparaten (drogers, ijskasten, ovens) als de kleinere (zoals koffiemachines) verkochten goed.

Verlenging coronamaatregels enorme klap voor evenementensector en horeca
Lees ook

Verlenging coronamaatregels enorme klap voor evenementensector en horeca

Fun-cooking

Door de coronapandemie investeren mensen meer in hygiëne. "En we moeten al die gehamsterde boodschappen ergens opslaan", weet hij. "Wassen en drogen, koelen en vriezen springen eruit. En ook 'fun-cooking' is populair, denk bijvoorbeeld aan airfryers of raclette-stellen."

En natuurlijk zijn alle restaurants dicht, dus eten we thuis extra lekker.

We hamsteren wel meer

We hamsteren wel meer in deze bijzondere tijden. Koffie is niet aan te slepen en de supers hebben het drukker dan met kerst. We klussen meer in onze tuinen en investeren dus ook in een huishoudelijke upgrade.

Ook tussenhandelaren zoals Coolblue en BCC hebben meer afgenomen om de voorraden aan te vullen. "Daarom zijn we voorzichtig met het delen van cijfers", zegt Verhoeven.

Toch geen groei verwacht

Die voorraden moeten namelijk eerst op. Het kan daarom zomaar zijn dat de groeiende vraag weer inzakt. Ook omdat er een serieuze recessie dreigt en dan houden consumenten de hand weer op de knip.

"Voor 2020 rekenen we niet op groei, maar op resultaten die vergelijkbaar zijn met vorig jaar. Misschien zelfs iets minder", aldus Verhoeven.

Meer huishoudelijke apparaten, hogere prijs

Desondanks was 2019 een prima jaar voor de sector, zo blijkt uit de deze week gepubliceerde cijfers. In de meeste categorieën werden meer spullen verkocht, voor een hogere prijs. "De enige uitzondering is de ouderwetse sledestofzuiger, daar werden er minder van verkocht", zegt Verhoeven.

In 2019 werden er met 279.000 bijvoorbeeld 6 procent meer fornuizen en ovens verkocht dan een jaar eerder. De gemiddelde verkoopprijs groeide met 3 procent tot 810 euro. De klant koos vaker voor luxe, weet VLEHAN. De verkoop en prijs van drogers groeide ook met 5 procent, tot 347.000 stuks met een gemiddelde prijs van 579 euro.

Sector kan een stootje hebben

De meeste leveranciers in deze sector kunnen dus wel een stootje hebben, zegt Verhoeven. "Maar het moet niet te lang duren."

Hij kent op dit moment nog geen bedrijven uit zijn achterban die gebruik maken van steun van de overheid. "We mogen een beroep doen op de NOW-regeling, maar dat is nog niet nodig."

Dat komt ook omdat Nederland als positieve uitzondering geldt op veel andere Europese landen. Er is geen complete lockdown, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk. "Elektronicazaken zijn open, servicemensen zijn gewoon aan het werk. En Nederland heeft fantastische online winkelmogelijkheden", zegt Verhoeven.

Lees meer over
Covid-19Ondernemers