Registratieplicht in de horeca: wat gebeurt er met jouw gegevens?

Door RTL Nieuws··Aangepast:
Registratieplicht in de horeca: wat gebeurt er met jouw gegevens?
Corona-update, stel je vraag

In de horeca wordt vanaf vandaag gevraagd om je naam en telefoonnummer op te schrijven. Dat roept vragen op bij lezers: wat gaat er precies gebeuren met je persoonsgegevens? In de corona-update van vandaag beantwoorden we die vraag van onder anderen Els, Stefan en Eric.

Na werken met reserveringen en afnemen van gezondheidschecks, is de horeca vanaf vandaag verplicht gasten om hun contactgegevens te vragen. Op deze manier kan het bron-en contactonderzoek door de GGD beter worden uitgevoerd.

Het geven van deze informatie is vanwege privacy niet verplicht, maar veel mensen geven wel gehoor aan de oproep. Alleen, wat gebeurt er met de gegevens die je achterlaat?

Bron- en contactonderzoek

Die gegevens worden hooguit gebruikt voor bron- en contactonderzoek, zegt een woordvoerder van de GGD. "Je geeft het restaurant of café toestemming om jouw persoonsgegevens aan ons te geven. Pas als duidelijk wordt dat iemand besmet is geraakt met corona, gaat de GGD de horecazaak in kwestie benaderen." 

De GGD vraagt aan de besmette persoon met wie hij in contact is geweest een aantal dagen voor het krijgen van verschijnselen. "Speciale GGD- medewerkers voeren een lang gesprek met de persoon in kwestie. Zij vragen onder andere wat diegene heeft gedaan de afgelopen dagen. Als blijkt dat hij in een restaurant is geweest, moeten de mensen die bij hem in de buurt hebben gezeten, geïnformeerd worden." De gasten worden dan op de hoogte gesteld mogelijk in contact te zijn geweest met iemand die besmet is met corona.

Coronaklachten? Dit moet je weten over het doen van een test
Lees ook

Coronaklachten? Dit moet je weten over het doen van een test

Bescherming van privacy

Maar, de digitale burgerrechtenorganisatie Bits for Freedom twijfelt aan de 'goede wettelijke basis' van de registratieplicht. Zij benadrukken dat gasten niet verzekerd zijn van het feit dat hun gegevens voor andere doeleinden worden gebruikt. "De gegevens kunnen gebruikt voor commerciële doeleinden, zoals het schrijven van reviews op de website."

Bovendien wordt aan de klant niet verteld wat zijn rechten zijn als hij zijn naam en telefoonnummer opschrijft. Maar volgens de privacy-wetgeving moet dit wel, zegt Bits for Freedom. "Het is een verplichting dat je verteld wordt wat precies je rechten zijn. Dat gebeurt nu in Nederland niet." Ook is onduidelijk of papiertjes of schriften met namen na twee weken weer worden weggegooid.

Rutte over de registratieplicht

Premier Rutte zegt dat de coronaregels voor de horeca worden aangescherpt. Alle horecagelegenheden moeten contactgegevens van gasten gaan vastleggen.

Besmetting via schrift en pen?

Veel gasten moeten hun gegevens achterlaten op losse papiertjes of schriftjes, maar die worden vervolgens door veel mensen aangeraakt. Levert dat niet een extra gevaar op voor coronabesmettingen?

Het RIVM zegt van niet. "Theoretisch gezien is de kans heel klein dat mensen via de 'oppervlakte' worden besmet." Zij benadrukken dat het belangrijk is regelmatig je handen te wassen, voor- en nadat je jouw gegevens hebt opgeschreven."

Persoonsgegevens opschrijven in een schriftje
Persoonsgegevens opschrijven in een schriftje

Toch worden er wel veel maatregelen genomen ten aanzien van het ontsmetten van oppervlaktes, zoals bij winkelkarretjes. "Maar dat is niet iets waar wij advies over hebben gegeven", benadrukt het RIVM. "Dat heeft de winkelbaas zelf gedaan."

Het belangrijkste volgens hen is nog steeds: handen wassen, in je elleboog niezen en 1,5 meter afstand houden. 

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Lees meer over
GGDcorona-updateCoronavirusCoronabesmettingenHoreca